Abstract:
هدف از انجام این پژوهش ارائه الگوی بالندگی اعضای هیئتعلمی با رویکرد مجازیسازی در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی بود. از نظرروش، نظریۀ داده بنیاد در این پژوهش ملاک عمل واقع شد. جامعۀ آماری شامل مدیران و اساتید دانشگاهی و خبرگان در حوزه علوم رفتاری، رفتار سازمانی و منابع انسانی دانشگاههای آزاد اسلامی استان خراسان رضوی بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبههایی نیمه ساختاریافته با 20 نفر بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انجام شد. برای بررسی روایی و پایایی از روش گوبا و لینکن (1985) استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها در طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی حاکی از 250 کد اولیه، 39 کد ثانویه و 16 مقوله کلی است که در چارچوب مدلی پارادایمی شامل: شرایط علی (همبسته، فردی، سازمانی)، پدیده محوری (بالندگی حرفهای، بالندگی اخلاقی، بالندگی پژوهشی، بالندگی آموزشی)، اقتضائات (عوامل محیطی کلان، عوامل محیطی خرد)، شرایط میانجی (بهزیستی، توسعه منابع انسانی)، شرایط زمینهای (عوامل فرهنگی، عوامل اقتصادی) و پیامدها (بهبود عملکرد سازمانی، بهبود عملکرد فردی، بهبود عملکرد دانشجو)، تحلیلشده است.
The purpose of this study was to present the development model of faculty members with a virtualization approach in the Islamic Azad University of Khorasan Razavi Province. This research was a qualitative research and the Grounded Theory method of the foundation was the criterion in this research. The statistical population included university administrators and professors and experts in the field of behavioral sciences, organizational behavior and human resources of Islamic Azad universities in Khorasan Razavi province. Using purposive sampling method and applying the theoretical saturation criterion, 20 people were used as participants in the study. Goba and Lincoln (1985) methods were used to evaluate the validity and reliability. The results of data analysis during the three stages of open coding, theoretical coding and selective coding indicate 250 primary codes, 39 secondary codes and 16 general categories that within the paradigm model include: causal conditions (correlated, individual, organizational), axial phenomenon (maturity). Vocational, moral maturity, research maturity, educational maturity), requirements (macro environmental factors, micro environmental factors), mediating conditions (welfare, human resource development), contextual conditions (cultural factors, economic factors) and consequences (organizational performance improvement, improvement Individual performance (improving student performance) is analyzed.
Machine summary:
استايس ٤ تعريف عملي تر از بالندگي اعضاي هيئت علمي به صورت زير پيشنهاد مي کند: «آن گونه فعاليت هايي که اعضاي هيئت علمي، در ضمن اشتغال به خدمت در آن ها درگير مي شوند تا بدين طريق خود را ياري نمايند تا دانش خود را درباره رشته تخصصي شان بالا ببرند، توانايي و مهارت خود را در مديريت فرآيند آموزش يادگيري افزايش دهند، مهارت و قابليت پژوهشي و حرفه اي خود را بهبود بخشند، حساسيت و شناخت خود را درباره دانشجويان بالا برند، احساس تعلق و وابستگي خود را به گروه ، دانشکده و دانشگاه مربوطه افزايش دهند، از شغل خود احساس رضايت نموده و بالاخره به عنوان انسان هاي منطقي، خردگرا و سازگار با محيط و اجتماع پيرامون خود رفتار نمايند» (قاسمي و صالحي، ١٣٩٦).
واژه بالندگي اعضاي هيئت علمي، اغلب براي توصيف فعاليت ها و برنامه هاي طراحي شده جهت بهبود مهارت هاي آموزشي اعضاي هيئت علمي استفاده مي شود ولي اخيراً محققين و صاحب نظران اين حوزه ، اصطلاح بالندگي اعضاي هيئت علمي را مشتمل بر توسعه فعاليت ها و برنامه هايي که نقش هاي چندگانه اعضاي هيئت علمي (به عنوان مربي – محقق – عضو هيئت علمي و عضوي از جامعه گسترده دانشگاهي ) در نظر گرفته و براي اينکه آن ها را در نقش هاي چندگانه همانند آموزش و پژوهش و خدمات حمايت کنند، چهار نوع بالندگي (فردي ، آموزشي ، سازماني و حرفه اي ) را جزء برنامه هاي خود قرار مي دهند (ابديني قلعه سري و باقر پور، ١٣٩٨).
1 - Camblin & Steger 2 - Noben, Folkert Deinum, Douwes-van, & Hofman 3 - Loura 4- Sabharwal مهاجران و همکاران (١٤٠٠) در پژوهش خود به طراحي و اعتباربخشي الگوي بالندگي آموزشي اعضاي هيئت علمي و مدرسان دانشگاه فرهنگيان پرداخته است .