Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین تربیت اجتماعی موردنظر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ایران و تحلیل آن بر اساس اندیشههای تربیتی در تربیت اجتماعی است. روش مورداستفاده در این پژوهش، استنتاجی و توصیفی ـ تحلیلی بود که در مرحله نخست، مبانی تربیت اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش توصیف شد؛ بعد دیدگاه فارابی بهعنوان اولین فیلسوف اسلامی که نظریه اجتماعی دارد مورد تحلیل و تبیین قرار گرفته است، سپس از این نظریات دلالتهای تربیتی استنتاج شده است و درنهایت تربیت اجتماعی و مؤلفههای آن در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بر اساس نظریات تربیتی فارابی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله از پژوهش حاکی از آن است که تربیت اجتماعی در سند، مبتنی بر کسب شایستگیهایی بر اساس نظام معیار اسلامی است که متربیان را قادر میسازد برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه در اجتماع و جامعه صالح، ارتباطات مناسب و سازندهای با دنیای پیرامون خود داشته باشند؛ اما در دیدگاه فارابی، بیشتر تربیت اجتماعی مبتنی بر کسب توانمندیها بر اساس نظام معیار عقلانی است که متربیان را قادر میسازد برای دستیابی به سعادت غایی در مدینه فاضله، تحت نظر رئیس مدینه تربیت شوند و از طریق تعاون در آن مدینه به سعادت حقیقی نایل آیند.
The purpose of this study is to explain the social education document of the fundamental transformation of Iranian education and its analysis based on educational ideas in social education. The method used in this study was inferential and descriptive-analytical In the first stage, the principles of social education are described in the document of fundamental change in education And then the view of Farabi as the first Islamic philosopher who has a social theory has been analyzed and explained Then educational implications are inferred from these theories. Finally, social education and its components in the document of fundamental transformation of education were analyzed based on Farabi educational theories. The results of the research indicate that social education in the document is based on the acquisition of competencies based on the Islamic standard system which enables educators to have appropriate and constructive relationships with the community around them in order to achieve a degree of good life. But in Farabi's view, most social education is based on the acquisition of competencies based on a rational standard system which enables educators to achieve ultimate happiness in the utopia to be trained under the head of the utopia and to achieve prosperity through cooperation in the utopia.
Machine summary:
روش مورداستفاده در ايـن پـژوهش ، اسـتنتاجي و توصيفي ـ تحليلي بود که در مرحله نخست ، مبـاني تربيـت اجتمـاعي در سـند تحـول بنيـادين آمـوزش وپـرورش توصيف شد؛ بعد ديدگاه فارابي به عنوان اولين فيلسوف اسلامي که نظريه اجتماعي دارد مورد تحليل و تبيـين قـرار گرفته است ، سپس از اين نظريات دلالت هاي تربيتي استنتاج شده است و درنهايت تربيت اجتمـاعي و مؤلفـه هـاي آن در سند تحول بنيادين آموزش وپرورش بر اساس نظريات تربيتي فارابي مورد تحليل قرار گرفت .
نتـايج حاصـله از پژوهش حاکي از آن است که تربيت اجتماعي در سند، مبتني بر کسب شايسـتگيهـايي بـر اسـاس نظـام معيـار اسلامي است که متربيان را قادر مي سازد براي دسـتيابي بـه مراتبـي از حيـات طيبـه در اجتمـاع و جامعـه صـالح ، ارتباطات مناسب و سازنده اي با دنياي پيرامون خود داشته باشند؛ امـا در ديـدگاه فـارابي، بيشـتر تربيـت اجتمـاعي مبتني بر کسب توانمنديها بر اساس نظام معيار عقلاني است که متربيان را قـادر مـيسـازد بـراي دسـت يـابي بـه سعادت غايي در مدينه فاضله ، تحت نظر رئيس مدينه تربيت شـوند و از طريـق تعـاون در آن مدينـه بـه سـعادت حقيقي نايل آيند.
در جامعـه صالح ارتباط ميان اعضاي جامعه به ارزش هاي انساني و اخلاقي، معرفت ، محبت و اطاعـت از خـدا (پيروي آگاهانه و اختياري از نظـام معيـار دينـي) معطـوف اسـت (سـند تحـول ، ١٣٤:١٣٩٠-١٣٣)؛ بنابراين آنچه سند تحول بنيادين آموزش وپرورش ايران در ساحت تربيت اجتماعي براي نظام خـود ترسيم ميکند، کسب شايستگيهايي در متربيان است که بر اساس اين شايسـتگيهـا، فضـيلت هـا و ارزش هاي فردي و جمعي خانواده ها و جوامعي صـالح تشـکيل شـود کـه در رسـيدن بـه مراتبـي از حيات طيبه در اين جهان اهتمام و سعي بليغ داشته باشند.