Abstract:
این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع اسنادی- کتابخانه ای، به واکاوی نقش زنان در نظام آموزشی هرمزگان در دوران پهلوی پرداخته و در پی پاسخ به این پرسش است که جامعه زنان به طور کلی و بالاخص زنان هرمزگان در نظام آموزشی دوره پهلوی چه جایگاهی داشتند؟ تحقیقپیش رو نشان می دهد، از سال 1319ه.ش به بعد در بخش ها و روستاهای هرمزگان نیز آموزش و پرورش، شروع به فعالیت کرد و آنچه در این میان بسیار به چشم می آید یکی آن است که نقش خیرین (زنان و مردان ) و هیئت امناء ها در تاسیس و گسترش مدارس مقاطع مختلف، در این دوره در استان هرمزگان گاه پر رنگ تر از نقش دولت بوده است و دوم آنکه در میان آموزشگاه های متفاوت، نام آموزشگاه های دخترانه نیزبه نسبت مناسبی به چشم میخورد و گویای آن است که نقش بانوان هرمزگان در ترویج فرهنگ و تعلیم و تربیت دانش آموخته های بومی نقشی ماندگار است. در هرمزگان برخلاف مناطق دیگر نسبت به حضور و تحصیل دختران در مراکز آموزشی جدید مخالفت های کمتری صورت گرفت. از این رو زنان علاوه بر تحصیل خود نیز بخشی از مسئولیت گسترش نظام جدید را برعهده گرفتند.
This research descriptive-analytical method and relying on documentary-library sources, analyzes the role of women in the educational system of Hormozgan in the Pahlavi era and seeks to answer the question that the female community in general and especially Hormozgan women in the educational system What was the position of the Pahlavi period? The following research shows that from 1941 onwards, education began to operate in the districts and villages of Hormozgan, and what is very visible is the role of benefactors (men and women). And the board of trustees in establishing and expanding schools of different levels, in this period in Hormozgan province has sometimes been more colorful than the role of the government, and secondly, among different schools, the names of girls' schools are also relatively appropriate and expressive. That is, the role of Hormozgan women in promoting the culture and education of local graduates has a lasting role. In Hormozgan, unlike other areas, there was less opposition to the presence and education of girls in new educational centers. Therefore, in addition to their education, women also took part of the responsibility for the development of the new system.