Abstract:
زمینه و هدف:سازمانهای دانشبنیان، برای دستیابی به اهداف بر شایستگیهای خاصی تأکید دارند؛ چراکه مدل شایستگی کارکنان برای سطوح مشاغل تفاوت دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل شایستگیهای حرفهای کارکنان دانشی سازمانهای دانشبنیان انجام شده است.روش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر نوع دادهها، آمیخته اکتشافی است. مشارکت کنندگان بخش کیفی 12 نفر از خبرگان سازمانهای دانشبنیان بودند که با روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند. دادههای این بخش از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته گردآوری و با تحلیل مضمون تجزیهوتحلیل شدند. جامعه آماری بخش کمّی،330 نفر از کارکنان دانشی سازمانهای دانشبنیان بودند که از میان آنها 178 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. دادههای این بخش از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری و با مدلسازی معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شد.یافتهها: مدل شایستگیهای حرفهای در قالب پنج مقوله اصلی،20 مقوله فرعی و 78 زیرمقوله ساختاردهی شد که عبارتاند از: 1. دانش (روزآمدسازی دانش، دانش حرفهای، آگاهی محیطی و مدیریت دانش)؛ 2. مهارت (مهارت اجتماعی، مدیریتی، حل مسئله، مذاکره و بازاریابی)؛ 3. توانایی (توانایی آموزشی، فکری، الگوسازی، مشاوره کسبوکار و توسعه محصول جدید)؛ 4. ویژگی (خودکارآمدی، التزام کاری، اخلاق کاری و روحیه پژوهندگی)؛ 5. نگرش (کارآفرینی و آیندهنگری). تحلیل عاملی تائیدی مرتبه دوم نشانگر معنادار بودن ارتباط میان شاخص ها، مؤلفه ها و ابعاد مدل شایستگی است.نتیجهگیری: توسعه شایستگیهای حرفهای کارکنان دانشی، میتواند مانع از اتلاف وقت،انرژی و منابع سازمان های دانش بنیان شود و زمینهساز بازنگری عمیق در معیارهای گزینش و انتخاب کارکنان و تدوین برنامههای توسعه و بهسازی گردد.
Background & Purpose: Knowledge-based organizations emphasize certain competencies to achieve goals because the competency model of employees is different for the levels of occupations. Accordingly, the present study was conducted with the aim of designing a professional competencies model for knowledge workers in knowledge-based organizations.Methodology: This research is applied in terms of purpose and exploratory mixed research in terms of data type. Participants of the qualitative section consist of 12 experts of knowledge-based organizations that were selected by non-probabilistic purposeful sampling method. The data of this section were collected through semi-structured interviews and analyzed by thematic analysis. The statistical population of the quantitative part was 330 knowledge workers of knowledge-based organizations, among which 178 persons were selected by simple random sampling method. The data of this section was collected through a researcher-made questionnaire and analyzed using structural equation modeling.Findings: The professional competencies model was structured in five main categories and 20 categories and 78 sub-categories including: 1. Knowledge (knowledge update, professional knowledge, environmental awareness, and knowledge management); 2. Skill (social, managerial, problem solving, negotiation, and marketing skills); 3. Ability (educational, intellectual, modeling, business counseling, and new product development ability); 4. Characteristics (self-efficacy, commitment, work ethics, and research spirit); 5. Attitude (entrepreneurship and foresight). The second-order confirmatory factor analysis indicates the significant relationship between indicators, components, and dimensions of competency model.Conclusion: The professional competencies development of knowledge workers can prevent waste of time, energy, and resources of knowledge-based organizations. It also can make deep reviewing in employment criteria, staff selection, and composition of development and reform programs.