Abstract:
زمینه و هدف : امروزه، قرارگرفتن و حرکت در مسیر تحول دیجیتال در سازمانها به الزامی اساسی تبدیل شده است؛ که این امر مستلزم بازاندیشی و بازنگری در محتوای فرهنگ سازمانی است. از آنجایی که شرکت آسانپرداخت شرکتی فناوریمحور و آشنا با تحولات دیجیتال در فرآیندهای سازمانی است، افراد شاغل در واحد منابع انسانی شرکت آسانپرداخت، به عنوان جامعه مورد پژوهش این تحقیق، در شناسایی بسترهای لازم مورد بررسی قرار گرفتند.روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل تم جهت تجزیه و تحلیل دادهها انجام شده است. مشارکتکنندگان به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، که شامل ۱۲ نفر از افراد شاغل در شرکت آسانپرداخت از جمله معاونت منابع انسانی، کارشناسان منابع انسانی و کارمندان آن میباشند.یافتهها: بنا بر یافتههای پژوهش، پنج مقوله اصلی شامل بستر همراهسازی، بستر کارکردی، بستر فرآیندی، بستر سیستمی و بستر نگهداشت، به عنوان بسترهای اصلی فرهنگی در راستای دیجیتالی شدن فرآیندهای مدیریت منابع انسانی شناسایی شدهاند. برای ارزیابی و سنجش اعتبارپذیری، انتقالپذیری، اطمینانپذیری و تاییدپذیری پژوهش، از شاخصهای تحقیق کیفی استفاده گردیده، که مورد تایید قرار گرفت.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش بیانگر این نکته بود که فرهنگ سازمانی به عنوان یکی از زیرساختهای اصلی تغییر و تحولات دیجیتالی در سازمانها، دارای نقشی تطبیقگر و تسهیلکننده در ترکیب بهینه منابع انسانی و منابع فناورانه سازمان است. فرهنگ سازمانی دیجیتال با یکپارچهسازی نگرشها، طرز فکر و عملکرد کارکنان در پذیرش تغییرات فناورانه و استفاده از سیستمهای جدید، همسویی اثربخش آنها را با تحولات دیجیتال امکانپذیر میسازد.
Background & Purpose: Nowadays, being and moving in the direction of digital transformation in organizations has become a fundamental requirement, which requires rethinking the content of organizational culture. Since Asan-Pardakht Company is a technology-oriented company and is familiar with digital transformations in organizational processes, the people working of human resources department of Asan-Pardakht Company were examined as the research community in identifying digital cultural contexts.Methodology: This research has been done using qualitative approach and theme analysis method to analyze the data. Participants of the study were selected through purposive sampling method, which involved 12 individuals working in Asan-Pardakht Company, including the deputy manager of human resources, human resources experts, and its employees.Findings: According to the research findings, five main categories including accompaniment context, functional context, processal context, systemic context, and maintenance context, have been identified as the main cultural contexts in order to digitalize the processes of human resource management. Qualitative research indicators were used to assess the study credibility, transferability, dependability, and confirmability which were confirmed.Conclusion: The results of this study showed that organizational culture, as one of the main infrastructures of digital transformations, has an adaptive and facilitating role in the optimal combination of human resources and technological resources of the organization. Digital Organizational culture, by integrating the attitudes, mindsets and performance of employees in accepting technological changes and using new systems, makes it possible to effectively align them to digital transformations.