Abstract:
خواندن از مهمترین مهارتهای زبانی است که دانشآموزان آموختن آن را در دورۀ ابتدایی و با استفاده از کتابهای فارسی آغاز میکنند. کسب مهارت خواندن مستلزم کسب توانایی در روانخوانی و درک مطلب است. نظامهای نویسهای در مهارت خواندن هر زبانی نقش موثری دارد. محققان، خواندن نظامهای نویسهای عمیق را دشوارتر از نظامهای کمعمق میدانند. فارسی زبانی با نظام نویسهای عمیق محسوب میشود، زیرا تناظر بین نوشتار و گفتار آن کم است. با توجه به عمیق بودن نظام نویسهای زبان فارسی، هدف پژوهش پاسخ به این سوالات بوده است که عمق نویسهای زبان در کتابهای فارسی دورۀ ابتدایی به چه میزان است و چه تاثیری بر مهارت روانخوانی دانشآموزان این دوره دارد؟ برای پاسخ به سوالات تحقیق ابتدا عمق نویسهای در کتابهای فارسی شش پایۀ ابتدایی بررسی شد. سپس آزمون روانخوانی از دانشآموزان پایههای اول تا ششم ابتدایی گرفته شد. آزمون روانخوانی براساس سه معیار صحت، سرعت و آهنگ خواندن، از متون منتخب کتابهای فارسی در دورۀ ابتدایی اخذ شد. نمونۀ آماری تحقیق 402 نفر از دانشآموزان ابتدایی اول تا ششم ابتدایی در شهر سمنان در سال تحصیلی 1397ـ1398 بودند. نتایج بررسیها فاصلۀ 1. 42 واجی بین صورت نوشتاری و گفتاری کتابهای فارسی را نشان داد. همچنین مشخص شد که عمق نویسهای کتابهای فارسی تاثیر معناداری بر مهارت روانخوانی دانشآموزان دورۀ ابتدایی ندارد.
Reading is one of the most important language skills that students begin to learn it in primary school by means of Farsi textbooks. Reading fluency and reading comprehension are necessary for acquiring reading skill. Orthography systems of every language effects on reading. Researchers believe that reading of deep orthography is harder than shallow one. Farsi is one the languages with deep orthography system, because there isn’t one by one correspondence between orthography and speech. The aim of this research is replying to these questions: how much is the orthography depth in Farsi textbooks of primary schools and its relationship with reading fluently. For this purpose, the orthography depth was evaluated in Farsi textbooks from first grade to sixth in primary school. After that reading fluency tests were taken from students of grade one to six in primary school based on chosen texts. Fluency test scales were correctness, speed and intonation of reading. The Samples were students in primary school in Semnan in 1397-1398 school year. 402 students from different primary school, grade one to six took part in reading fluency tests. Results show that the distance between writing and reading is 1,42 phonemes in Farsi textbooks, and there is no significant relationship between orthography depth and ability to read fluently in primary schools.