Abstract:
مفهوم «خودگرایی» در علوم انسانی و اخلاق هنجاری به تبیین انگیزة رفتار انسان میپردازد. در دیدگاه حاکم بر ادبیات اقتصادی، انگیزهها عمدتا محصور در انگیزههای خودگرایانه شده و سایر انگیزهها در طول آن دیده میشود. این رویکرد حتی در اقتصاد اسلامی نیز بسیار رایج است؛ با این تفاوت که در اقتصاد متعارف انگیزههای مزبور خودخواهانه مادی و دنیوی دانسته شده و در اقتصاد اسلامی انگیزههای معنوی و اخروی نیز بدان افزوده شده است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی، به بررسی نگرش علامه مصباح یزدی در زمینه خودگرایی روانشناختی و تمایز آن با ادبیات اقتصادی میپردازیم. با توجه به نگرش علامه مصباحیزدی مبنی بر وجود گرایش خداگرایی و دیگرگرایی در کنار خودگرایی، تلقی انحصار انگیزهها در انگیزههای خودخواهانه و پذیرش خودگرایی روانشناختی محل تامل است. نتایج پژوهش حاکی از عدم پذیرش انحصار انگیزهها به انگیزههای خودخواهانه در نگرش علامه مصباح یزدی است. ایشان همچنین انگیزههای دیگرگرایی و خداگرایی را در عرض انگیزه خودخواهی و نه در طول آن میبینند. این نگرش با اقتصاد متعارف در مبانی فلسفی همچون دئیسم و اومانیسم، و با ادبیات اقتصادی در وجود گرایشهای غیرخودخواهانه در عرض انگیزههای خودخواهانه و توجه به تاثیرگذاری ارزشهای اخلاقی بر رفتار اقتصادی متمایز است.
The concept of "egoism" in the humanities and normative ethics explains the motivation of human behavior. From the point of view of the current economic literature, motives are largely confined to egoistic motives, and other motives are seen along with it. This approach is very common even in Islamic economics; with the difference that in conventional economics these egoistic motives are considered materialistic and worldly, but in Islamic economics spiritual and otherworldly motives. Using an analytical method, this paper studies the concept of psychological egoism in Allameh Mesbah Yazdi's attitude and its distinction with economic literature. Considering man's tendency towards God and others along with egoism, from the point of view of Ayatollah Mesbah Yazdi, limiting motives to selfish motives and psychological egoism is not easily acceptable. He also sees man's tendency towards God and towards others along with the motive of egoism, not in line with it. This view is distinct from conventional economics in terms of philosophical foundations such as deism, humanism, and from economic literature in terms of accepting non-selfish tendencies along with selfish motives and attention to the impact of moral values on economic behavior.