Abstract:
ﻣﻘﺪﻣﻪ: تصمیمگیری و پیامدهای آن نقش کلیدی بر کیفیت زندگی انسان دارد، بهگونهای که میتوان گفت زندگی انسان ماحصل مجموعه گزینشها و تصمیمات اوست.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش پیشبینیکنندگی کارکردهای اجرایی مغز و ریسکپذیری در سبکهای تصمیمگیری دانشجویان بود.
روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد کرمانشاه در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بود. از بین این دانشجویان ۲۴۰ نفر (دختر و پسر) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای سبکهای تصمیمگیری (اسکات و بروس، ۱۹۹۵)، کارکردهای اجرایی نجاتی (۱۳۹۲) و ریسکپذیری (احمد پورداریانی، ۱۳۸۹) استفاده گردید. دادهها از طریق همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام و به کمک نرمافزار ۲۱ SPSS تحلیل شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد انعطافپذیری، برنامهریزی، حافظه و شناخت اجتماعی توانایی پیشبینی مثبت و معنادار سبک تصمیمگیری منطقی دانشجویان را دارند (۰/۰۰۵≥P). از بین مولفههای کارکردهای اجرایی فقط شناخت اجتماعی پیشبینی کننده مثبت و معنادار سبک تصمیمگیری شهودی بود (۰/۰۰۰۱˂P). سبکهای تصمیمگیری وابسته، آنی و اجتنابی با کارکردهای اجرایی رابطه منفی و معنادار داشتند. ریسکپذیری فقط توانایی پیشبینی مثبت و معنادار سبک تصمیمگیری آنی دانشجویان را داشت (۰/۰۰۱˂P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصله میتوان نتیجه گرفت ترکیب متفاوتی از مولفههای کارکردهای اجرایی هر یک از سبکهای تصمیمگیری را پیشبینی میکنند. دلیل این امر را میتوان فرایندهای متفاوت شناختی یا هیجانی دخیل در سبکهای تصمیمگیری دانست.
Introduction: Decision-making and the consequences play a key role in the quality of an individual's life, to an extent that it can be asserted that human life is the collective outcome of one's choices and decisions.
Aim: The aim of the present study was to determine the predictive role of the brain's executive functions and risk-taking in the decision-making styles of students.
Method: The research method is a description of the correlation. The statistical population included all students of IAUKSH during the 2019-2020 academic year. Among these students, 240 (male and female) individuals were selected via multi-stage cluster sampling. To collect data, questionnaires of decision-making styles (Scott and Bruce, 1995), rescue executive functions (2013), and risk-taking (Ahmad Pourdariani, 2010) were employed. Data were analyzed by Pearson correlation and systematic regression using SPSS 21 software.
Results: The results revealed that flexibility, programming, memory, and social cognition have the ability to positively and significantly predict students' logical decision-making style (P
Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that different combinations of components of executive functions predict each of the decision-making styles. The basis for this can be considered as different cognitive or emotional processes involved in decision-making.