Abstract:
در قرآن کریم بر ضرورت ساده زیستی تاکید فراوان شده است. از منظر قرآن کریم سادهزیستی از یک سو موجب سلامت نفس و حفظ تقوی و همدلی و همیاری با محرومان و مستضعفان و رسیدگی به امور آنان میشود، از سوی دیگر از دیدگاه قرآن خوی استکباری و اشرافی و تکاثر و اسراف و اتراف و تبذیر و تجملگرایی و دنیاپرستی ناشی از آن از عوامل اصلی غفلت، لهو و لعب و فراموش کردن خداوند است و ظلم و ستم و تعدی به حقوق دیگران از نتایج طبیعی آن خواهد بود. که نتیجه آن براساس قانون الهی، هلاکت و اضمحلال جوامعی است که به این شیوه و سلوک مبتلا و بر آن اصرار دارند. به تبع این بینش و آموزة قرآنی، روایات، سخنان، احادیث و سیره عملی و نظری معصومین (ع) مشحون از پرداختن به محاسن و فوائد دنیوی و اخروی ساده زیستی و مذموم دانستن و نکوهش تجمل گرایی، دنیاطلبی، غرور و تفاخر است. امام خمینی که به معارف اسلامی اشراف کامل داشت با بهرهگیری از این آموزههای قرآنی و روایی همواره در سیره عملی و نظری خود از یک سو سادهزیستی و پرهیز از تجملات و تفاخر را سرلوحه زندگی خود قرار داد و از سوی دیگر با دغدغهای کاملا مشهود و مبرز از بدو بنیانگذاری جمهوری اسلامی ایران به دولتمردان، کارگزاران سیاسی، متصدیان و مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران به صورت موکد بر حفظ سادهزیستی و تواضع و پرهیز از تجملگرایی و رفاهطلبی و به تعبیر خودشان حفظ خوی کوخ نشینی و پرهیز از خوی کاخ نشینی تاکید مصرانه داشت.
Abstract: In the Holy Quran, much emphasis has been placed on simple biological necessity. From the point of view of the Holy Quran, a simple life, on the one hand, leads to self-health, piety, empathy, cooperation with the deprived and the oppressed, and taking care of their affairs. Extravagance and worldliness and the resulting worldliness are the main causes of neglect, play and forgetting God, and oppression and violation of the rights of others will be its natural consequences. As a result, according to the divine law, the destruction of societies that are affected by this method and behavior and insist on it. As a result of this Qur'anic insight and teaching, the narrations, sayings, hadiths and practical and theoretical life of the Infallibles (AS) are full of dealing with the worldly and otherworldly benefits and benefits of living simply and condemning and condemning luxury, worldliness, pride and arrogance. .Imam Khomeini, who was fully acquainted with Islamic teachings, by using these Quranic teachings and narrations, always in his practical and theoretical life, on the one hand, lived a simple life and avoided luxuries and pride, and on the other hand, With a very obvious concern from the beginning of the establishment of the Islamic Republic of Iran to the government officials, political agents, incumbents and senior managers of the Islamic Republic of Iran emphatically on maintaining a simple life and humility and avoiding luxury and welfare And in their own words,
Machine summary:
امام خميني(ره ) که به معارف اسلامي اشراف کامل داشت با بهره گيري از آموزه هاي قرآني و روايي همواره در سيره عملي و نظري خود از يک سو ساده زيستي و پرهيز از تجملات و تفاخر را سرلوحه زندگي خود قرار داد و از سوي ديگر با دغدغه اي کاملاً مشهود و مبرز از بدو بنيان گذاري جمهوري اسلامي ايران به دولتمردان ، کارگزاران سياسي، متصديان و مديران ارشد نظام جمهوري اسلامي ايران به صورت مؤکد بر حفظ ساده زيستي و تواضع و پرهيز از تجمل گرايي و رفاه طلبي و به تعبير خودشان حفظ خوي کوخ نشيني و پرهيز از خوي کاخ نشيني تأکيد مصرانه داشت .
امام خميني(ره ) که بينش و جهان بيني، انسان شناسي و جامعه شناختي او ملهم از آموزه هاي اسلامي به ويژه قرآن کريم و سنت و سيره پيامبر اسلام (ص ) و معصومين (ع ) است ، نيز از اين منظر به نظام سياسي و چگونگي عملکرد و وظيفه دولتمردان و کارگزاران سياسي مينگرد و با الهام از سنت و سلوک اسلامي، ساده زيستي دولتمردان و کارگزاران سياسي را براي حفظ ثبات و سلامت نظام سياسي و مشخصاً نظام جمهوري اسلامي ايران ضروري و اجتناب ناپذير ميداند.
بدين لحاظ است که امام خميني(ره ) همزمان با عهده دار شدن رهبري جمهوري اسلامي ايران از بدو تأسيس با حساسيت و دغدغه تام و تمام با اندرزها و توصيه هاي مؤکد به دولتمردان و کارگزاران سياسي و مديران ارشد، ضرورت حفظ ساده زيستي و پرهيز از تجمل گرايي و تشريفات را گوشزد مينمايد و البته خود نيز به عنوان رهبر جامعه اسلامي در سيره عملي اين اصل را رعايت ميکند.