Abstract:
هدف پژوهش، شناسایی و تحلیل شایستگیهای حرفهای مدیران مدارس ابتدایی شهرکرد است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی، و از نظر شیوة گردآوری دادهها، توصیفی ـ تحلیلی و پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش 797 نفر از مدیران، معاونان آموزشی، پرورشی و اجرایی و آموزگاران مدارس ابتدایی شهرکرد (سال تحصیلی 1398-1397) بودند که چهارصد نفر از آنان بر اساس فرمول کوکران و بهروش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. روایی ابزار توسط متخصصان و پایایی آن بهروش آلفای کرانباخ، حدود ۸0% برای وضع موجود و 79% برای وضع مطلوب محاسبه شده است. یافتههای پژوهش حاکی است که طبق دیدگاه افراد پاسخدهنده، وضعیت موجود میزان برخورداری مدیران از 8 شاخص مربوط به شایستگیهای تخصصی در حد بیشتر از متوسط، و در 25 شاخص عمومی، 18 شاخص پژوهشی، 30 شاخص فنی و آموزشی، 31 شاخص انسانی و ارتباطی و 26 شاخص فکری و ادراکی، از متوسط تا زیاد در نوسان بوده است؛ در صورتی که وضعیت مطلوب تمامی شایستگیهای یادشده در حد زیاد و بسیار زیاد بوده و تمامی تفاوتهای بین میانگین نمرههای دو وضعیت نیز از نظر آماری معنادار بوده است.
This study seeks to identify and analyze the professional competencies of primary school principals in Shahrekord The research method is applied in terms of purpose and descriptive-analytical and survey in terms of data collection method. The statistical population of the study was 797 principals, educational, training and executive deputies and teachers of primary schools in Shahrekord (academic year 1398-1397 H.SH.), four hundred of whom were selected as a statistical sample based on Cochran's formula and stratified random sampling method. The validity of the instrument by experts and its reliability by Cronbach's alpha method is calculated to be about 80% for the current status and 79% for the optimal status. Findings indicate that according to the respondents, the current situation of managers has 8 indicators related to professional competencies above average, and in 25 general indicators, 18 research indicators, 30 technical and educational indicators, 31 human and communication indicators and 26 The intellectual and perceptual index has fluctuated from moderate to high
Machine summary:
يافتههاي پژوهش حاکي است که طبق ديدگاه افراد پاسخدهنده، وضعيت موجود ميزان برخورداري مديران از 8 شاخص مربوط به شايستگيهاي تخصصي در حد بيشتر از متوسط، و در 25 شاخص عمومي، 18 شاخص پژوهشي، 30 شاخص فني و آموزشي، 31 شاخص انساني و ارتباطي و 26 شاخص فکري و ادراکي، از متوسط تا زياد در نوسان بوده است؛ در صورتي که وضعيت مطلوب تمامي شايستگيهاي يادشده در حد زياد و بسيار زياد بوده و تمامي تفاوتهاي بين ميانگين نمرههاي دو وضعيت نيز از نظر آماري معنادار بوده است.
دادههاي مربوط به نگرش افراد به شاخصهاي مؤلفة عمومي مديران (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به دادههاي جدول شمارة 3، طبق ديدگاه افراد مورد بررسي، گرچه وضعيت موجود ميزان برخورداري مديران از شاخصهاي عمومي در مجموع و براي 25 شاخص مورد بررسي در حد متوسط، بيشتر از متوسط و زياد بوده (28/4>>31/3)، اما ميانگين نمرههاي وضعيت مطلوب بيشتر از وضعيت موجود، و زياد و بسيار زياد بوده (86/4>>59/3) و تفاوت بين ميانگين نمرهها نيز از نظر آماري معنادار بوده است (01/0>p).
D, 2008, Nebraska public school principals’ perceptions about their professional development needs: a mixed methods study, A dissertation Presented to the Faculty of the Graduate College at the University of Nebraska In partial Fulfillment of Requirements for the Degree of Doctor of Education.