Abstract:
در دوره حکومت صفویه (907-1135ه.ق) هنر و صنایع وارد مرحلهای جدید از شکوفایی شد. با این حال هنرهای مختلف در این دوره تاریخی فراز و فرود زیادی را تجربه کردند. این تحول از نگاه فلاسفه این زمان دور نماد و هر یک به بررسی این تغییرات و علل بنیادی آن پرداختهاند. لذا بررسی دیدگاه آنها درباره هنر و صنایع این دوره قابل تأمل است. روش انجام پژوهش حاضر توصیفی و تحلیلی و بر پایه منابع کتابخانهای انجام شده است. یافتههای پژوهش حاکی از این است که از نظر فلاسفه مشائی بقای اثر هنری با اندیشۀ پسِپُشتِ آن و جاودانگی نام هنرمند با دانایی، خیالپردازی و توانایی در صورتپردازی معنا؛ ممکن است. در این دوره تاریخی هنر بهعنوان فضیلت، وجه مشترک همه افراد جامعه بدون توجه به طبقه آنهاست. در ایران اصل وظیفه شهریاران، حفاظت از ملک، دین، بسامانی سرزمین و نیل آن بهسوی سعادت، تعالی وگسترش عدالت است. تعالی و تدانی امور سرزمین از جمله درستی انجام امور توسط پیشهوران تحت تاثیر عملکرد و تفکر شهریار صاحب فره یا شهریار است. میرفندرسکی در رساله صناعیه مدعی صناعت رو به زوال و کم فروغ شدن اشتداد آن است؛ به این معنا که شهریاران صفوی دچار خطا و اشتباه گشته و فره خود را از دست داده و ظلم شان فراگیر شده است. یکی از مهمترین عوامل نیل جامعه به سعادت؛ تفکر، خلاقیت و پشتکار و دوری از تنآسایی در کار برمبنای نیاز زیر نظر حاکم حکیم است.اهداف پژوهش:بررسی هنر و صناعت صفوی از منظر مشائیان.بررسی و مقایسه هنر دوران صفوری با نظریه میرفندرسکیسؤالات پژوهش:1.هنر و صناعت صفوی از منظر مشائیان چگونه است؟هنر دوران صفوری بر اساس نظریه میرفندرسکی چگونه است؟
The purpose of this article is to understand the art of the Safavid period from Mirfanderski's point of view based on the thinking of the Peripatetic and to examine the sources and methods of description, interpretation and logical analysis. The survival of the work of art with the idea behind it and the immortality of the artist's name with knowledge, imagination and the ability to formulate meaning; May be. In that period, art as a virtue was a common feature of all members of society, regardless of their class. In Iran, the main duty of the princes is to protect the property, religion, order of the land and its attainment towards prosperity, excellence and the expansion of justice. The excellence and divinity of the affairs of the land, including the correctness of the affairs done by the craftsmen, is influenced by the performance and thinking of the prince or prince. In his industrial treatise, Mirfanderski claims that the industry is declining and its intensity is diminishing, in the sense that the Safavid princes made a mistake and lost their forehead and their oppression became widespread. One of the most important factors in achieving happiness in society; Thinking, creativity and perseverance and avoiding loneliness in work based on need are under the supervision of a wise ruler.