Abstract:
اختلال اضطراب اجتماعی یکی از شایعترین اختلالات روانشناسی به شمار میرود. هدف از اجرای این پژوهش بررسی روابط ساختاری عوامل روانی- اجتماعی مؤثر بر اضطراب اجتماعی بوده است که در آن مؤلفههایی همچون سبک والدگری مستبدانه، تنظیم هیجان، حساسیت اضطرابی، اجتناب رفتاری، حمایت اجتماعی ادراکشده و نشخوار ذهنی در قالب یک مدل مورد مطالعه قرار گرفتهاند. مطالعۀ حاضر از نوع همبستگی با رویکرد تحلیل مسیر بود که در آن متغیرهای مورد مطالعه با اجرای پرسشنامههای علائم اضطراب اجتماعی، سبکهای فرزند پروری، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان، مقیاس حساسیت اضطرابی، مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراکشده، مقیاس اجتناب شناختی رفتاری و مقیاس پاسخهای نشخواری روی 410 (210 دختر و 200 پسر) دانشجوی مشغول به تحصیل دانشگاه تبریز موردبررسی قرار گرفتهاند و دادههای بهدستآمده از طریق نرمافزارهای آماری SPSS21 و AMOS23 تحلیل شدند. نتایج تحلیلها نشان داد که اضطراب اجتماعی با درصد بالایی از معناداری (001/0>P) از سبک والدگری مستبدانه، ضعف در تنظیم هیجان و حساسیت اضطرابی اثر میپذیرد و بر احساس فقدان حمایت اجتماعی، اجتناب رفتاری و نشخوار ذهنی اثر میگذارد، همچنین احتساب شاخصهای برازش مدل نهایی نشان از برازندگی مطلوب مدل مورد مطالعه داشت. طبق نتایج مشخص میشود که سبک والدگری مستبدانه به عنوان یک عامل زمینهای تا چه اندازه میتواند بهصورت مستقیم و غیرمستقیم پیامدهای مخرب کوتاه و بلندمدتی در زمینههای مربوط به تنظیم هیجان، حساسیت اضطرابی، رفتارهای اجتنابی، احساس حمایت اجتماعی و مهمتر از همه، اضطراب اجتماعی ایجاد نماید.
Social anxiety disorder is one of the most common psychological disorders. The purpose of this study was to investigate the structural relationships between psychosocial factors affecting social anxiety in which elements such as authoritarian parenting, emotion regulation, anxiety sensitivity, behavioral avoidance, perceived social support, and rumination examined. The present study was correlational with path analysis approach in which variables measured through the implementation of social anxiety symptoms questionnaire, parenting styles, difficulty setting in emotion regulation, anxiety sensitivity scale, multidimensional scales of perceived social support, Cognitive-behavioral avoidance scale and ruminal response scale on 410 (210 females and 200 males) students of University of Tabriz. Obtained Data analyzed through AMOS 23 and SPSS 21 statistical software. The analysis shows that the Authoritarian parenting style, weakness in emotion regulation and anxiety sensitivity with a high degree of significance (P