Abstract:
حضور در بازار پرتلاطم رقابت، سازما نها را به استفاده از رویکردهای نوین جهت نگهداشت مشتریان جاری، شناسایی و جذب مشتریان جدید سوق داده است. رو شهای داد ه کاوی که قابلیت کشف دانش از انبوه داد هها را فراهم م یکنند، در این موضوع به کمک سازما نها آمده و آنها را در راستای رسیدن به اهداف بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری 2 شامل شناسایی، جذب، نگهداشت و ارتقای مشتری یاری م یرسانند. در این مقاله، پس از معرفی مدیریت ارتباط با مشتری، رو شهای داد هکاوی به عنوان ابزاری جهت کشف دانش جهت پاسخگویی به نیازهای کسب و کار و استراتژ یهای مدیریت ارتباط با مشتری مورد بررسی قرار گرفته است. به علاوه، مروری بر کاربردهای مختلف داد ه کاوی در مدیریت ارتباط با مشتری در صنایع مختلف شامل خرد ه فروشی، بانکداری و مخابرات صورت گرفته است. پس از آن، از رو شهای داد هکاوی برای سه کاربرد مختلف به عنوان مطالعات موردی استفاده شد که شامل 1-بررسی تاثیر عنوان تجاری بر سبد خرید مشتری در مطالعه داد ههای فروشگاه شهروند، -2 پی شبینی سرویس مورد تقاضای آینده مشتری در استفاده از اینترنت و 3-بررسی رو یگردانی مشتری از اینترنت هوشمند با استفاده از ارزش طول شبک هعصبی مصنوعی و درخت تصمیم استفاده شده ،Apriori عمر مشتری است. در مطالعات صورت گرفته از رو شهای مختلف داد هکاوی مانند که نتایج حاصل بیانگر کشف قواعد حاکم بر حجم انبوه داد ه ها در این کاربردها بوده است. نتایج بیانگر توانایی بالای این رو شها در کشف دانش درونی داد ه های مطالعه شده در سه مطالعه موردی بوده و در بهترین حالت، به دقت 92.59 % در پی شبینی صحیح تقاضای آینده مشتری دست یافته است.
Machine summary:
روش های داده کاوی که قابلیت کشف دانش از انبوه داده ها را فراهم می کنند، در این موضوع به کمک سازمان ها آمده و آنها را در راستای رسیدن به اهداف بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری شامل شناسایی، جذب، نگهداشت و ارتقای مشتری یاری می رسانند .
در این مقاله، پس از معرفی مدیریت ارتباط با مشتری، روشهای داده کاوی به عنوان ابزاری جهت کشف دانش جهت پاسخگویی به نیازهای کسب و کار و استراتژی های مدیریت ارتباط با مشتری مورد بررسی قرار گرفته است.
پس از آن ، از روش های داده کاوی برای سه کاربرد مختلف به عنوان مطالعات موردی استفاده شد که شامل ۱- بررسی تأثیر عنوان تجاری بر سبد خرید مشتری در مطالعه داده های فروشگاه شهروندی ۲- پیش بینی سرویس مورد تقاضای آینده مشتری در استفاده از اینترنت و ۳- بررسی روی گردانی مشتری از اینترنت هوشمند با استفاده از ارزش طول عمر مشتری است.
در مطالعات صورت گرفته از روش های مختلف داده کاوی مانند Apriori ، شبکه عصبی مصنوعی و درخت تصمیم استفاده شده که نتایج حاصل بیانگر کشف قواعد حاکم بر حجم انبوه داده ها در این کاربردها بوده است.
3. Data Mining در این مقاله، به بررسی روش های مختلف داده کاوی با رویکردی بر کاربرد آنها در ابعاد مختلف بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری پرداخته میشود و همچنین چند مورد از مطالعات موردی در کاربردهای واقعی در ایران ارائه میگردد و نتایج اعمال روشهای داده کاوی در آنها و تحلیل مربوطه بیان می شود.