Abstract:
کتاب نظریه زیباییشناسی هیوم، ذوق و عاطفه، اثر تاونزند نقطه عطفی در مطالعات مربوط به زیباییشناسی هیوم است. تا پیش از کتاب، اغلب مفسران معتقد بودند که زیباییشناسی هیوم فقط در اثر درباره معیار ذوق آمده است. اما تاونزند با بررسی معانی اصطلاحات مختلف زیباشناختی همچون ذوق و عاطفه نشان میدهد برای دستیابی به معنایی جامع از این مبحث، علاوه بر مقاله فوق باید به دیگر آثار هیوم چون رساله درباب طبیعت آدمی، پژوهشی در اصول اخلاق و کاوشی در خصوص فهم بشری نیز مراجعه کرد. او همچنین در ادعایی بدیع و تازه خاطرنشان میکند که ذوق و عاطفه، بار معرفتشناختی دارند. اما بهنظر میرسد علاقه زیاد تاونزند به زیباییشناسی، باعث ارایۀ تفسیری بحثبرانگیز و نامأنوس، و نوعی سوءفهم از فلسفه هیوم شده است؛ زیرا او در این اثر مدعی است که زیباییشناسی از نظر هیوم مهمترین بخش فلسفه او محسوب میشود، این در حالی است که هیوم به کرّات در آثار مختلف خود از ارجحیت اخلاق سخن میگوید. کتاب حاضر نه یک متن آموزشی، بلکه بیشتر کوششی است برای دفاع از ایدة مناقشهبرانگیز پیشگفته و از این طریق، ارائه مبسوطترین تقریر ممکن از زیباییشناسی هیوم.
Townsend’s “Hume's Aesthetics Theory, Taste and Sentiment” is a critical point in Hume studies. Before that, Hume's commentators hold that his aesthetics was explained only in his short essay entitled as Standard of Taste. But Townsend shows that Hume's aesthetic can be found in other works, such as A Treatise of Human Nature, An Enquiry Concerning the Principles of Morals and An Enquiry Concerning Human Understanding. Through these books, we can gain a comprehensive understanding of Hume's aesthetics. But, furthermore, he asserts that the main basis of Hume’s philosophical system is his aesthetics, a claim that we found it very controversial. He also shows that concepts of taste and sentiment have an epistemological role in Hume's Aesthetics. But his conclusive interest to aesthetics leads him to give a strange and misunderstanding reading of Hume's philosophy. This book could be better understood as speculation concerning Hume’s philosophical system rather than instructing his aesthetics.