Abstract:
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین عوامل مشترک و زمینهساز ایجاد باورهای غیرمنطقی در تحریفاتشناختی نوجوانان دختر به بررسی تجربه زیسته نوجوانان دختر دارای باورهای غیرمنطقی، میپردازد.
روش: تحقیق کیفی حاضر پدیدارشناسی در پارادایم تفسیری با روش تحلیل روایتی با الگوی تحلیل کثرتگرا بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه منطقه 2و 5 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی1399-1398 بودند. 274 دانش آموز پرسشنامه سنجش باورهای غیرمنطقی نوجوانان برنارد (1988) را تکمیل کردند که از آن میان 16 نفر بر اساس ملاکهای ورود و به صورت هدفمند به دلیل داشتن نمره 5/1 واحد انحراف معیار بیش از میانگین انتخاب شدند. سپس12 نفر تا رسیدن به اشباع نظری مطالعه شدند. گردآوری دادهها با مصاحبه نیمهساختار یافته مک آدامز بود.
یافتهها: یافتههای تحقیق پس از طی فرایند کدگذاری، اشتراکات مفهومی را در بین نوجوانان دارای باورهای غیرمنطقی در 5 مضمون اصلی و 9 زیر مضمون نشان داد. این نوجوانان دارای پنج ویژگی مشترک خودکارآمدی پایین، مهارتهای ارتباطی ضعیف و نامناسب با دیگران، ارتباط ضعیف و نامناسب با خداوند، الگوی ناکارآمد رابطه والد فرزندی و مشکلات آسیبزایی در دوران کودکی بودند.
نتیجهگیری: در مداخلات درمان این نوجوانان جهت کاهش باورهای غیرمنطقی میتوان بر نقش ضعف در مهارتهای ارتباطی، خودکارآمدی و ارتباطات با خداوند توجه بیشتری داشت و در مداخلات پیشگیری، مشکلات آسیبزای دوران کودکی مانند طرد و محرومیتهای هیجانی و نقش سبک فرزندپروری ناکارامد را در ایجاد باورهای غیرمنطقی مورد توجه قرار داد تا با اطمینان بیشتری جهت آموزش و بهبود سلامت روان نوجوانان حرکت کرد.
Purpose: The present study examines the lived experience of female adolescents with irrational beliefs in order to determine the common and underlying factors for the development of irrational beliefs in the cognitive distortions of female adolescents. Methodology: The present qualitative research was phenomenology in the interpretive paradigm with the method of narrative analysis with the model of pluralistic analysis. The statistical population was the female students of the second year of high school in the 2nd and 5th districts of Tehran in the academic year 2019-2020. 274 students completed the Bernard (1988) Adolescent Irrational Beliefs Questionnaire, of which 16 were selected based on the inclusion criteria and purposefully due to having a score of 1.5 units of standard deviation above average. Then 12 people were studied until they reached theoretical saturation. Data collection was by semi-structured interview with McAdams. Formal-content and critical interpretive perspectives were used to analyze the data. Findings: The research findings after the coding process showed conceptual commonalities among adolescents with irrational beliefs in 5 main themes and 9 sub-themes. These adolescents had five common characteristics: low self-efficacy, poor communication skills with others and inappropriate communication with God, dysfunctional parent-child relationship pattern, and traumatic childhood problems. Conclusion: In the treatment interventions of these adolescents to reduce irrational beliefs, the role of weakness in communication skills and self-efficacy, communication with God can be paid more attention, and in preventive interventions, harmful childhood problems such as rejection and emotional deprivation and the role of dysfunctional parenting style. He considered irrational beliefs in order to move more confidently to educate and improve adolescents' mental health.
Machine summary:
مضامين اصلي و زير مضمون هاي فرايند کدگذاري دادها کد هسته اي کد نظري کد اساسي خود تحول نايافته گرفتار عدم وجود مهارت حل مساله خودآگاهي شناختي پايين وابستگي / بي کفايتي سرزنش خود خودکارآمدي پايين نارضايتي جنسيتي رفتار هاي فرا اجتماعي پذيرش جويي جلب توجه خودآگاهي هيجاني پايين اعتماد به نفس پايين کمال گرايي منفي و بدبيني مشکلات روانشناختي اختلال رفتاري مادر مهارت هاي ارتباطي ضعيف خانواده وسواس مشکلات روانشناختي والدين مشاجرات پدر و مادر سبک فرزند پروري آزادي مدار الگوي ناکارامد والد فرزندي ارتباط والد فرزندي نامتعادل سبک فرزند پروري امنيت مدار دلبستگي اجتنابي نسبت به خدا ارتباط ضعيف با خدا مقابله مذهبي منفي دلبستگي دو سوگرا به خدا طرد از طرف همسال و هم جنس طرد طرد از طرف مادر و خانواده مادري طرد از طرف معلم بدرفتاري والدين ، مادربزرگ ، معلم مشکلات آسيب زاي دوران بدرفتاري دوستان و همسالان بدرفتاري اطرافيان کودکي بدرفتاري خواهر و برادر بدرفتاري جنس مخالف محروميت محبت محروميت هيجاني محروميت همدلي محروميت حمايت ١-خودکارآمدي پايين : يافته هاي حاصل از پژوهش نشان ميدهد دراکثر نوجوانان داراي تحريفات شناختي بالا خودکارآمدي پايين به ويژه ناکارآمدي در حل مساله ديده ميشود.
مولفه ها و کدهاي مضمون تعاملات ضعيف و نامناسب کد هسته کد کدهاي نمونه اي از محتواي متني مصاحبه ها اي نظري اساسي بابام هميشه اگر براي درس من مشکلي پيش بياد مامانم را مقصر ميدونه حتي اگر به ان ربطي هم نداشته باشه باز هم مادر م و مقصر ميدونه در اين مورد هم مشاجرات پدر خيلي با هم دعوا ميکنند .
Structural modeling of the relationship between social anxiety symptoms based on early maladaptive schemas and cognitive distortions in adolescents Quarterly Journal of Mental Health Research; 13(1):41-67.