Abstract:
هدف از این مقاله ای است که کوچینگ چه تاثیری بر افزایش توانایی و تصمیم گیری افراد دارد .فردی که به عنوان مربی (کوج)
نوعی گفتگو را بافرد یا افرادی انجام می دهد که به سود طرف مقابل است ,که یادگیری پیشرفت را برای او به دنبال دارد .گفتگو
های مربیگری گفتگوی غیر دستوری است که افراد را تشویق می کند خودشان فکر کنند تصمیم بگیرند. یک مربی از سطوح بالایی
از مهارت های کلیدی نظیر گوش دادن»سوال کردن و باز خورد استفاده می کند. وقتی مدیران کار کنان را به طور موثری مربیگری
(کوج )می کنند تاثیر مثبتی بر عملکرد انگیزش پیشرفت مداوم آن ها خواهند گذاشت. از مزایای مربیگری برای مدیران می توان از
آزاد سازی زمانی اشاره کرد که آن ها صرف مدیریت کردن جزئیات کارهایی می کردند که دیگران هم قادر به انجام آن بودند.در
این صورت آتها می توانند تمرکز پیشتری بر مساتل استواتزیک و خلاقانه داشته باشندکوچینگ برای تمام کسانی که می خواهند
توانایی خود را در مسائل فزایش دهند مفید است .توانایی مربیگری افراد در محیط کار برای هر مدیری صلاحیت کلیدی است.
Machine summary:
چگونه مربيگري درمحيط کار موثر اسـت ؟وقتي کسي را مربيگري مي کنيم ،اين نکته را مد نظر قرار مي دهيم که آن ها به واســطه ي تشــويق هاي ما توانايي توانايي انجام کارهاي خودشــان را پيدا مي کنند ؛ بنابراين سـوالاتي نظير اين را مطرح مي کنيم :گزينه هاي شـما چيست ؟ چه چيزي بايد اتفاق بيفتد ؟ شما مي خواهيد چه کاري انجام دهيد ؟ اين تغيير سـاده ،يعني حرکت از مشـاوره دادن به پرسيدن درباره ي اين که آن ها مي خواهند چه کاري انجام دهند ،در کانون شيوه مديريت برمبناي مربي گري قرار دارد.
به مرور انتظارات کارمندان از مدير بيشتر مي شود واز آن ها انتظار مي رود که تمام مسـائل را حل کنند وهمه راه حل هارا داشته باشند ،درصورتي که اغلب چنين چيزي غير ممکن است ؛در نتيجه مديران زمان کمتري براي تمرکز بر وظايف اصــلي خود خواهند داشــت ؛چرا که وقت آن ها از ســوي کارمنداني که خواســتار راهکار هســتند گرفته شــده اســت .
بنابراين ميتوان به طور خلاصه مدل CLEAR را اينگونه تعريف کرد: قرارداد بستن (C) بيان اهداف جلسه مربي گري گوش کردن (L):گوش دادن به صحبتهاي فرد ودرک وضعيت بينش ودرک او گوش کردن (E):کمک به فرد در درک اثرات بينش وتلاش براي اتخاذ اقدامات آتي اقدام (A):انتخاب يک راه براي حرکت به سمت هدف و تصميم گيري درباره ي قدم بعد بررسي (R): بررسي ميزان پيشرفت ناشي از اقدامات و ارزش افزوده (شامي زنجاني _١٣٩٤) طرز فکر يک مدير در نقش مربي چگونه است ؟ در حالي که مهارت ها اقدامات مربيگري در محيط کار را پرورش مي دهيد مهم اسـت به اين موضوع بينديشيد که چه طور ميتوانيد در نقشي که بر عهده گرفتيد ارزش بيافريند .