Abstract:
هدف از انجام این پژوهش شناسایی مدل نظری مدیریت جهادی براساس اسناد تحولی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش از نوع کیفی و رویکرد نظریه زمینه ای و با استفاده از الگوی اشتراوس و کوربین(1990) انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش مدیریت جهادی، شامل کلیه اسناد معتبر مربوط به حوزهی مدیریت جهادی و در قسمت مرتبط با اسناد تحولی شامل مبانی نظری تحول بنیادین درنظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران(1390)، برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران(1391) و سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش(1390) بود. روش نمونه گیری در این پژوهش نظری بوده و یافته های پژوهش در قالب شش محور مدل مذکور طبقه بندی شدند. مقولة تربیت جهادی(محور مرکزی) از مقوله های اهداف تربیت جهادی، اصول تربیت جهادی، ویژگیهای نسل تربیت یافتة جهادی و باور جهادی؛ محور شرایط علّی از مقوله های ایمان به مبدأومعاد، حقایق هستی و حاکمیت قطعی سنن الهی؛ محور شرایط مداخله گر از مقوله های درمقابل مانع و دشمن بودن؛ محور زمینه مدیریت جهادی از مقوله های ساخت جهادی، روابط جهادی و ارکان تربیت جهادی تشکیل شده است. در محور راهبردها، به مقوله های تعالی مجدّانه مرتبتی، موقعیت محوری، شایستگی محوری، علم محوری اسلامی، انعطافپذیری معیارمدار، رصدوپایش مداوم و جامع و رویکردهای ترکیبی، مرتبه ای، تمدن سازی، تربیتی_فرهنگی، مشارکتی، استراتژیک اشاره شده است. محور پیامد شامل مقوله های تربیت فرد صالح، تربیت جامعة صالح، تأسیس تمدن نوین اسلامی و تحقق حیات طیبه است. مؤلفه های مدیریت جهادی در قالب مدل پارادایمی مدیریت جهادی در اسناد تحولی ارائه شده که این مدل میتواند در مدیریت سطوح مختلف نظام آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد.
The present study aims to identify thetheoretical model of jihadi management in the development documents of the educational system of the Islamic republic of Iran. This research is qualitative and was conducted with the oretical approach and using strauss and corbin method(1990). The statistical population of the current study in the department of jihadi management, including books, articles, jurnals, theses and all documents related to the jihadi management area. In addition, in the field of evolutionary documents, the oretical fundamentals of fundamental change in theofficial education and public education system of the republic Islamic of Iran(1390), national curriculum of the Islamis republic of Iran(1391) and the document on the fundamentals transformation of the education system(1390) were included. Sampling is a purposeful type, In order to validate the findings of the research.The findings of this study are classified according to six categories. The category of jihadi education(the central category) Consists of subsections of jihadi education objectives, jihadi education principles, charecteristics of the jihadi educated generation and jihadi belief. The category of the causal conditions is formed from faith in the original source, the facts of existence and the definitive sovereignty of divine traditions. The category of intervening conditions is comprised of a subcategory against impediment and hostility. The category of field is formed from subcategories Jihadi construction, jihadi relations and elements of jihadi education. The category of strategies consisting of 13 subcategories of Regular exaltation, ….The category of result includes educating the person of Saleh, cultivating the society of Saleh, establishing a new Islamic civilization and realizing the life of Tayyebeh. The components of Jihadi management in development documents can be presented in the form of a paradigmatic Jihadi management modle
Machine summary:
جامعۀ آماری پژوهش در بخش مدیریت جهادی، شامل کلیۀ اسناد معتبر مربوط به حوزۀ مدیریت جهادی و در قسمت مرتبط با اسناد تحولی، مشتمل بر مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی عمومی دانشیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.
برای رسیدن به چنین افقی باید جهاد علمی صورت گیرد و بحث جهاد علمی و عقبافتادن از پارامترهای اصلی آن، چالشی مهم است که دغدغۀ اصلی نگارندگان در انجامدادن پژوهش حاضر بهمنظور شناسایی مدل نظری مدیریت جهادی، نقشۀ راه تربیت جهادگران علمی و عملیاتیکردن این مهم در لایههای مختلف از نظام آموزشوپرورش را دربر میگیرد.
با توجه به اهمیت موضوع، دز این پژوهش، با بررسی اسناد تحولی نظام آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران، مدل نظری مدیریت جهادی را درقالب شش محور (شرایط علّی، شرایط مداخلهگر، شرایط زمینهای، مقولۀ محوری، راهبردها و پیامدها) شناسایی میکنیم.
پژوهش حاضر درزمینۀ راهبردهای تحققیافتن مدیریت جهادی در نظام آموزشوپرورش، راهبردهایی متنوع همچون اخذ رویکرد ترکیبی، مشارکتی، تربیتی- فرهنگی، تمدنسازی، راهبردی، موقعیتمحوری، شایستگیمحوری، علممحوری اسلامی، انعطافپذیری معیارمدار، و رویکرد پایش مداوم و جامع را در اسناد تحولی احصا کرده است و نتایج دیگر پژوهشها نیز به راهبردهایی از این دست اشاره کردهاند: توجه به الزامهای رویکردی در مدیریت جهادی (سلطانی، 1393)، پیشروی مدیریت جهادی براساس رویکرد علمی (ذاکری قزاآنی و پورصادق، 1394)، مؤلفة راهبردهای مدیریت جهادی (هاشمی گلپایگانی، لطیفی و یخچالی، 1395) و مؤلفة تفکر راهبردی (خصاف مفرد و باقری نصرآبادی، 1395، ص.