Abstract:
با ظهور شبکههای اجتماعی در عصر جدید، نقش رسانههای قدیمی مانند تلویزیون و روزنامه کمرنگتر از گذشته شده است و در فضای دموکراتیک و چندصدایی، این مردم هستند که جای رسانههای تکصدا را گرفتهاند. انسانها، نهتنها دیگر تحت تأثیر پیامهای رسانههای قدیمی قرار نمیگیرند، بلکه خود تولیدکنندة پیامها هستند. توییتر، به عنوان یک شبکة اجتماعی، نشاندهندة عاملیت و ابرازگری است. توییتهای انتقادی سبک نوشتاری بهخصوصی دارند که آنها را از متون سایر شبکههای اجتماعی متمایز میکند؛ سبکی که سبب جذابیت و تأثیرگذاری آن به کاربران در عرصه کنشورزی سیاسی و انتقادی کمک شایانی کرده است. در این مقاله با استفاده از مکاتب مطالعات فرهنگی، فرمالیسم و روش نشانهشناسی، بهدنبال شناسایی ویژگیها و سبکهای زبانی توییتهای انتقادی، میان کاربران ایرانی هستیم. از ویژگیهای مسلط سبک نوشتاری توییتها، استفاده از بینامتنیت، پارودی، آیرونی، تخیل، تشبیه و غیره بود. کاربرانی که توییتهایشان نشان میداد پیشزمینهها و مطالعههای فراوانی دارند، ارجاعات بسیاری به متون دیگر داشتند؛ زبان طنز را انتخاب کرده و به تخیل و فانتزی علاقهمند هستند.
With the advent of social media in the modern age, the role of old media such as television and newspapers has diminished, and in a democratic and pluralistic environment, people have replaced the monolithic media. Humans are not only no longer influenced by the messages of the old media, but they are the producers of the messages themselves. Twitter, as a social network, represents agency and expression. Critical tweets have a special writing style that distinguishes them from texts on other social networks; a style that has made it attractive and influential to users in the field of political and critical activism. In this article, we have used the schools of cultural studies, formalism and semiotics to seek to identify the features and language styles of critical tweets among Iranian users. The dominant features of the writing style of tweets were the use of intertextuality, parody, irony, imagination, simile, and so on. Users whose tweets, indicated that they had a lot of backgrounds and knowledge and many references to other texts; they also choose the language of humor and are interested in imagination and fantasy
Machine summary:
آنها در جایگذاری و استفاده از راهبردهای سبکی و آرایههای ادبی و همچنین چیدمان کلمهها، مهارت خاصی دارند و بر ادبیات و متون دیگر نیز مسلط هستند، بنابراین، این توییتها زبان غیرمستقیم و پیچیدهای دارند؛ چنین سبکی، به دلیل استفاده از آرایهها و قالبهای ادبی، معانی ضمنی و نهفتة فراوانی را در خود پنهان کرده است.
بنابراین، باید نسبت به چنین فضای حساس و انتقادی که در توییتر است، حساس بود و میتوان آن را به اشکال مختلفی، بهخصوص از رویکردی ادبی و فرمالیستی مورد توجه قرار داد؛ (همانگونه که در این مقاله سعی شده است).
پیشینة تحقیق در این سالها، تحقیقهای جدیدی دربارة شبکههای اجتماعی، بهخصوص توییتر، انجام شده است؛ اما موردی نمیتوان پیدا کرد که در آن، توییتها را به صورت موردی با رویکرد ادبی و فرمالیستی مورد تحلیل کیفی قرار داده و درصدد مطالعة سبک نوشتاری این شبکهها باشند.
از آنجایی که، اطلاعات در توییتر به صورت متن است و تنها کار ضروری، گردآوری و گزینش levinson صحیح و تحلیل آنهاست؛ نشانهشناسی و نقد ادبی، بهترین روشی است که میتوان از طریق آن شبکههای اجتماعی را مورد مطالعه قرار داد، کلمهها و جزئیات توییتها را بیرون کشید، گرهها و پیچیدگیهای آن را کشف کرد، به معنای ضمنی پشت متون رسید و درنهایت به قراردادهایی دست پیدا کرد که کاربران میان خود به وجود آوردهاند (سبک نوشتاری) و همچنین به فرهنگ سیاسی و اجتماعی که در توییتر حاکم است، پیبرد.