Abstract:
استعاره مفهومی در رویکرد معنیشناسی شناختی که از شاخههای زبان شناسی شناختی است از ساز و کارهای اصلی فرآیند تفکر است و ابزاری برای بیان مفاهیم انتزاعی در قالب مفاهیم عینی و ملموس به شمار میرود. از کاربردهای استعارههای مفهومی استفاده از آنها به عنوان ابزاری برای تحلیل و جهانبینی متون مخصوصا متون مذهبی و قرآنی است. قرآن کریم با سرشت استعاری خود با ابزار استعاره مفهومی مفاهیم بسیار پیچیده از امور غیبی و مجردات مانند مفهوم انتزاعی حیات آخرت را با زبانی ساده و قابل شناخت و ملموس به بشریت عرضه کرده است. این نامنگاشت از الگوهای استعاری بسیار مناسب برای به تصویر کشیدن قیامت که از منزلگاههای رستاخیز بزرگ آخرت است میباشد. نگاشت حوزه مبدا به حوزه مقصد چارچوب اصلی پژوهش حاضر را تشکیل میدهد. این پژوهش بر آن است با رویکرد توصیفی_تحلیلی و بر اساس نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسن به مفهومسازی نامنگاشت «آخرت دادگاه است» بپردازد و با بررسی تناظرهای نظاممند میان مفاهیم مانوس و ملموس حوزه مبدا و مفاهیم انتزاعی و فرامادی جهان بزرگ آخرت که اعماقش ناپیدا و ناشناخته است نگاشتهای بین عناصر سازهای قلمروی مبدا و مقصد را تبیین نماید. از مهمترین یافتههای این پژوهش شناسایی تناظرهای نظاممند میان دو حوزه «آخرت» که حوزه «مقصد» و حوزه «دادگاه» که حوزه «مبدا» است میباشد و این خود تاییدی دیگر بر اعجاز قرآن کریم در بهرهمندی از نظام مفهومی کاملا ساختارمند و هماهنگ و به هم پیوسته و منسجم است.
Conceptual metaphor in the approach of cognitive semantics, which is
a branch of cognitive linguistics, is one of the main mechanisms of the
thought process and is a tool for expressing abstract concepts in the form of
objective and tangible concepts. One of the applications of conceptual metaphors
is their use as a tool for analysis and worldview of texts, especially
religious and Quranic texts. The Holy Qur’an, with its metaphorical nature,
has presented to humanity a very complex concepts of the unseen and
abstract things, such as the abstract concept of the Hereafter, in a simple,
recognizable and tangible language. This letter is one of the most suitable
metaphorical patterns to depict the resurrection, which is one of the places
of the great resurrection of the Hereafter. Mapping the source domain to the
destination domain forms the main framework of the present study. This
research intends to conceptualize the concept of “the hereafter is a court”
with a descriptive-analytical approach and based on Likoff and Johnson’s
conceptual metaphor theory, and examines the systematic correspondences
between familiar and tangible concepts of origin and abstract and transcendental
concepts of the afterlife. It is unknown to explain the correspondences
between the structural elements of the territory of origin and destination.
One of the most important findings of this study is to identify systematic
correspondences between the two domains of the “hereafter” which is the
domain of “destination” and the domain of “court” which is the domain of
“origin” and this is another confirmation of the miracle of the Holy Quran.
It is interconnected and cohesive.