Abstract:
بر اساس تعاریف اهل فن، جایگیری خاطرات مکتوب در زمرۀ منابع خبری اولیه و مهم در تاریخنگاری است و بررسی تاریخی فرایند شکلگیری و تکوین آن در تاریخ ایران، اثباتی بر مدعای فوق است. این پژوهش با رویکرد تحلیلی و طرح نگرشهای روششناختی دربارۀ نسبت خاطرهنگاری با امر واقع است و پاسخی متقن به این پرسش که سندیت خاطرات، در شکل «زندگینامۀ خودنوشت» به چه میزان دارای اعتبار جهت کاربست در تحقیقات تاریخنگاری است. راستیآزمایی روایات متون خاطرهنگاری بر اساس دیگر منابع اسنادی و همچنین اعتبارسنجی بر اساس الگوی «تواتر روایت» دربارۀ یک واقعه، یکی از نتایج این پژوهش است. همچنین بر اساس اضلاع سنجشناپذیر این خاطرات، چون معضل زاویۀ دید و موقعیت منحصر به فرد راوی در روایت، میتوان این خاطرات را در رویکرد دوم، آثاری برای شناخت راویان آنها بهعنوان افراد مؤثر در رویدادهای تاریخی، مدنظر دانست و دارای اعتبار جهت ارجاع اسنادی در نظر گرفت.
According to the definitions of experts, the place of written memoirs is among the primary and important news sources in historiography. The historical study of the formation process and its development in the history of Iran is proof of this claim. This research is an analytical approach and methodological approach about the relationship between memoir and reality and a convincing answer to the question of the validity of memoirs in the form of "autobiography" to what extent is valid for use in historiographical research. One of the results of this research is the verification of narrations of memoir texts based on other documentary sources as well as validation based on the pattern of "frequency of narration" about an event. In addition, based on the immeasurable sides of these memoirs, such as the difficulty of perspective and the unique position of the narrator in the narrative, in the second approach, these memoirs can be considered as works for identifying their narrators as influential people in historical events.
Machine summary:
لذا هنگامی که این امر واقع یا «ابژه را موضوع تأمل و معرفت خویش قرار می دهیم ، تاریخ به مفهوم دوم به وجود می آیـد و بهتـر اسـت بـرای اجتنـاب از خلـط مبحـث آن را «معرفـت تاریخی » یا «علم تاریخ » نامید»(همان :١٤)؛ علمی کـه «محـصول تعامـل و هـم کنـشی مـورخ و واقعیت تاریخی است » (همان : ١٦) در تعریفی دیگر از علم تاریخ می توان آن را «علم شناخت و تفسیر گذشتة انسان ها در پرتو حال که بر اساس روش ها، گزینش ها و تفسیرهای مورخان به دسـت مـی آیـد»(ملائـی تـوانی : ١٣٨٤) دانست که در مفهوم «تاریخ نگاری » تبلور می یابد.
می توان به صورت کلی و در جمع بندی این بحث اعلام کـرد کـه تـاریخ نگـاری مبتنـی بـر انگاره های هستی شناختی و معرفت شناختی یک مورخ است و بنا بر آنکه «انعکاس زبانی ادراک تاریخی هر مورخ »(حضرتی ، ١٣٨١ :٧٧) است ، لذا رسیدن بـه واقعیـتِ واقعیـت یـا امـر واقـع امکان پذیر نیست ، اما یاری جستن از دو گروه منابع ، همراه با به کار بردن روش هـای مختلـف می تواند این شکاف را تا حدودی پر کند.
List of sources with English hand writing Abbasi, Somayeh (1388) The evolution of memoir writing and its place in the historiography of the Qajar period (1209-1343 AH), Master Thesis in Islamic History of Alzahra University, Simin Fassihi, Tehrān.
Abbasi, Somayeh (1398) Representation of identity and gender roles in Iranian women's memoirs from the Constitutional Revolution to the Islamic Revolution, thesis of the period PhD in History of Iran after Islam, Tarbiat Modares University, Supervisor: Dr. Hashem Aghajari, Tehrān.