Abstract:
از آنجا که خصوصیسازی در بازار حسابرسی در دوران ابتدایی خود به سر میبرد، احتمال عدم رعایت مصادیق اخلاق و جهتگیریاخلاقی در این بازار وجود دارد. به همین دلیل جهت حفظ اعتبار حرفه و رعایت موازین اخلاقی مبتنی بر رفتارهای حرفهای حسابرسان، فعالیتهای بازاریابی به عنوان یک مسئله در حرفه حسابرسی مطرح میگردد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ماکیاولیسم بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی با نقش میانجی جهتگیری اخلاقی اجرا شد. جامعه آماری شامل حسابرسان شاغل عضو جامعه حسابداران رسمی بوده است. پرسشنامه پژوهش برای 245 نفر از اعضای نمونه توزیع و دادهها جمع آوری شد. اطلاعات گردآوریشده توسط پرسشنامهها با استفاده از مدلیابی معـادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که ماکیاولیسم بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد. ماکیاولیسم از طریق جهتگیری اخلاقی بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد. ماکیاولیسم از طریق ایدهآلگرایی و نسبیگرایی بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
Since privatization in the auditing market is in its infancy, there is a possibility of non-compliance with ethical and ethical orientations in this market. For this reason, in order to maintain the credibility of the profession and to observe ethical standards based on the professional behaviors of auditors, marketing activities are considered as an issue and problem in the auditing profession.This study aimed to investigate the effect of Machiavellianism on auditors' attitudes toward marketing activities with the mediating role of ethical orientation. The statistical population included the auditors of the official accountants who were considered in audit institutions of employment. The research questionnaire was collected among 245 members of the statistical population as an example. The data collected by questionnaires were analyzed using structural equation modeling. The results showed that maciaolism has a positive and significant effect on auditors' attitude toward marketing activities. Maciaolism has a positive and significant effect through ethical orientation on auditors' attitude towards marketing activities. Machiavelism has a positive and significant effect through idealism and relativism on auditors' attitude toward marketing activities. Since privatization in the auditing market is in its infancy, there is a possibility of non-compliance with ethical and ethical
Machine summary:
تاثیر ماکیاولیسم بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیت های بازاریابی با نقش میانجی جهت گیری اخلاقی مهدی مران جوری *، مرضیه خلخالی **، راضیه علیخانی *** ،یوسف تقیپوریان گیلانی **** چکیده از آنجا که خصوصیسازی در بازار حسابرسی در دوران ابتدایی خود بـه سـر مـیبـرد، احتمـال عدم رعایت مصادیق اخلاق و جهت گیریاخلاقی در این بازار وجود دارد.
بر این اساس در پژوهش حاضر سعی میشود در راسـتای تکمیـل پـژوهش هـای مربوط به ورود بازاریابی به حرفه حسابرسی اولا به تاثیر رفتـار ماکیـاولی نسـبت بـه نگـرش حسابرسان نسبت به فعالیت های بازاریابی پرداخته شود، ثانیا با تجزیه و تحلیل نتـایج حاصـل از تحقیق و ارائه راهکارهایی جهت رفع تنگناهای موجود و توسعه رویکردی نـوین ، گـامی به سوی غنای ادبیات موضوع پژوهش در حوزه حسابرسی برداشته شود.
بر اساس مبانی ذکر شده فرضیه های زیر طراحی شدند: فرضیه اصلی ٢: ماکیاولیسم از طریق جهت گیری اخلاقی بر نگرش حسابرسان نسـبت بـه فعالیت های بازاریابی تاثیر دارد.
"تعیین شدت اثر غیر مستقیم از طریق متغیر میانجی ": c: مقدار ضریب مسیر میان متغیر مستقل و وابسته = ٠/١٧٦ (به تصویر صفحه رجوع شود) این بدان معناست که ٦٥/٧ درصد از اثر کل ماکیاولیسم بر نگرش حسابرسان نسـبت بـه فعالیت های بازاریابی از طریق غیر مستقیم توسط متغیر جهت گیری اخلاقی تبیین میشود.
9-Hodges and Young 10-Alareeni 11-Arli and Anandya 12-Haeridistia and Fadjarenie منابع بنی مهد، بهمن (١٣٩٠).