Abstract:
آﺳﯿﺐ، ﻋﺎﻣﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺒﺐ اﺧﺘﻼل، ﻧﺎﻫﻨﺠﺎری و آﻓﺖ در ﭘﺪﯾﺪهﻫﺎ ﻣﯽﺷﻮد و آﺳﯿﺐﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺑﺮرﺳﯽ دﻗﯿﻖ ﻋﻮاﻣﻞ زﻣﯿﻨﻪﺳﺎز، ﭘﺪﯾﺪآورﻧﺪه و ﯾﺎ ﺛﺒﺎتﺑﺨﺶ آﻓﺎت و آﺳﯿﺐﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد ﻣﯽﭘﺮدازد. ﻫﺮ واﻗﻌﯿﺖ اﺻﯿﻠﯽ، ﻣﻮرد ﻫﺠﻤﻪ وﺳﯿﻌﯽ، ﺑﺮای اراﺋﻪ ﺑﺪل آن ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد. ﻣﺮاد از اﻧﺘﻈﺎر در اﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر، اﻧﺘﻈﺎر اﻧﻘﻼب ﺣﻀﺮت ﻣﻮﺳﯽ ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم اﺳﺖ. ﺗﺎرﯾﺦ ﺑﺸﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﺘﻈﺮان ﺣﻀﺮت ﺣﺠﺖ ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم، ﯾﺎدآور ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ در دوران ﺑﺮﺧﯽ از ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ ﭘﯿﺸﯿﻦ، ﻣﺮدم اﻧﺘﻈﺎر اﻧﻘﻼب آﻧﻬﺎ را ﮐﺸﯿﺪهاﻧﺪ و اﯾﻦ ﭼﺸﻢ ﺑﻪ راه ﺑﻮدن آﻧﻬﺎ، ﺑﺎ آﻓﺎﺗﯽ ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺎﻧﻊ از ﺑﻬﺮهﺑﺮداری ﮐﺎﻣﻞ ﻣﻨﺘﻈﺮان، از اﯾﻦ اﻧﺘﻈﺎر ﺷﺪهاﺳﺖ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ، اﻧﺘﻈﺎر ﻣﻨﺘﻈﺮان ﺣﻀﺮت ﻣﻮﺳﯽ ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم را ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار داد و اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﻨﺘﻈﺮان ﺣﻀﺮت ﻣﻮﺳﯽ ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﺑﺎ ﻣﺸﺎﻫﺪه و ﻟﻤﺲ ﺳﺨﺘﯽ ﻫﺎ و ﻣﻌﺠﺰات و دﯾﺪن ﺑﻼﻫﺎی وارده ﺑﺮ دﺷﻤﻨﺎن و ﻧﺠﺎت ﺧﻮدﺷﺎن ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻫﻤﺮاﻫﯽ ﺑﺎ وﻟﯽ ﺧﺪا، ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻨﺪ اﯾﻦ اﻧﺘﻈﺎر را ﺑﻪ ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ و درﮔﯿﺮ آﺳﯿﺐ ﻫﺎﯾﯽ ﻫﻤﭽﻮن ﻋﺪم اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ وﻟﯽ ﺧﺪا، ﻋﺪم اﻃﺎﻋﺖ از ﺟﺎﻧﺸﯿﻦ ﻣﻨﺘﻈﺮ، اﻧﺤﺮاف ﺧﻮاص در ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻫﺎ و ﻓﺴﺎد اﻗﺘﺼﺎدی و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و...ﺷﺪﻧﺪ. ﺗﺒﯿﯿﻦ اﯾﻦ آﺳﯿﺐﻫﺎ، ﻫﺸﺪاری ﺑﺮای ﻣﻨﺘﻈﺮان ﺣﻀﺮت ﺣﺠﺖ ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﺑﻮده ﺗﺎ ﮔﺮﻓﺘﺎر اﯾﻦ آﺳﯿﺐﻫﺎ ﻧﺸﺪه و از ﻣﺰاﯾﺎی اﻧﺘﻈﺎر ﺧﻮد، ﺑﯽ ﺑﻬﺮه ﻧﻤﺎﻧﻨﺪ.
Machine summary:
آسيب شناسي انتظار منتظران حضرت موسي عليه السلام سمانه بازياني ١ ، محمد شريفي ٢ ، محمدمهدي کريمي نيا ٣ ، مجتبي انصاري مقدم 4 ١ دانش آموخته سطح سه (کارشناسي ارشد) رشته تفسير و علوم قرآني ، مرکز تخصصي ريحانۀ الرسول (سلام الله عليها)، شهر جويبار استان مازندران ٢ دانشيار گروه علوم قرآن و حديث دانشگاه مازندران ، بابلسر، ايران ٣ استاديار و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم و معارف قرآن کريم ، طلبه و پژوهشگر حوزه علميه قم ٤ دانشجوي دکتري تخصصي علوم قرآن و حديث ، دانشگاه ميبد، مدرس دانشگاه و پژوهشگر (نويسنده مسئول ) چکيده آسيب ، عاملي است که سبب اختلال ، ناهنجاري و آفت در پديده ها ميشود و آسيب شناسي به مطالعه و بررسي دقيق عوامل زمينه ساز، پديدآورنده و يا ثبات بخش آفات و آسيب هاي موجود ميپردازد.
بني اسرائيل اجازه نداشتند شغلي غير از عملگي انجام دهند، چون فرعونيان به ياد داشتند که يک بار در طول تاريخ ، مديريت دست بني اسرائيل افتاد(حضرت يوسف عليه السلام )، او همه سران کفر را کنار زده بود، ولي اراده خداوند بر اين قرار گرفته که بني اسرائيل را بعد از آنکه به مدت طولاني، برده فرعون بودند، توسط مردي از همين قوم ، از زير بار اين بندگي و بردگي برهاند و به فرعون و هامان و اطرافيانش ، که ميترسيدند سلطنت و سيطره - ي آنها بر بني اسرائيل ، توسط مردي از اين ملت از بين برود، اين معجزه را نشان داد(مغنيه ، ١٤٢٤، ٦، ٤٩).