Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تابآوری و خودپنداره تحصیلی با مطلوبیت اجتماعی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث اجرا جزء پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بوده که در آن محقق به بررسی رابطه میان متغیرها پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه دهم نظری شهرستان گنبدکاووس با تعداد 1750 نفر بود که از میان آنها تعداد 390 نفر با استفاده از روش کلاین بهعنوان حجم نمونه مشخص شدند. از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای جهت تعیین نمونه موردپژوهش استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای خودپنداره لی یوووانگ (2005)، مقیاس تابآوری کونور و دیویدسون (2003) و مطلوبیت اجتماعی کراون ومارلو (1996) بود. برای توصیف دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، انحراف استاندارد و نمودار) و در بخش استنباط آماری از آزمون رگرسیون استفاده شد. نتایج یافته نشان داد تابآوری و خودپنداره تحصیلی با مطلوبیت اجتماعی رابطه مثبت و معناداری دارند.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تابآوری و خودپنداره تحصیلی با مطلوبیت اجتماعی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث اجرا جزء پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بوده که در آن محقق به بررسی رابطه میان متغیرها پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه دهم نظری شهرستان گنبدکاووس با تعداد 1750 نفر بود که از میان آنها تعداد 390 نفر با استفاده از روش کلاین بهعنوان حجم نمونه مشخص شدند. از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای جهت تعیین نمونه موردپژوهش استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای خودپنداره لی یوووانگ (2005)، مقیاس تابآوری کونور و دیویدسون (2003) و مطلوبیت اجتماعی کراون ومارلو (1996) بود. برای توصیف دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، انحراف استاندارد و نمودار) و در بخش استنباط آماری از آزمون رگرسیون استفاده شد. نتایج یافته نشان داد تابآوری و خودپنداره تحصیلی با مطلوبیت اجتماعی رابطه مثبت و معناداری دارند.
The aim of this study was to investigate the relationship between resilience and academic self-concept with social desirability of secondary high school male students. The statistical population of this study consisted of 1750 male students in Gonbad Kavous city, among whom 390 were identified as the sample size using Klein method. Multistage cluster sampling was used to determine the sample. This research was applied in terms of purpose and in terms of implementation was a descriptive correlational research in which the researcher investigated the relationship between variables. Data collection tools were Li yuvo wang Self-Concept Questionnaire (2005), Conor and Davidson Resilience Scale (2003) and Crown and Marlowe\'s Social Desirability Questionnaire (1996). To describe the data, descriptive statistics (frequency, percentage, standard deviation and graphs) and regression test were used in the statistical inference section. The results showed that resilience and academic self-concept have a positive and significant relationship with social desirability.
Machine summary:
برای نمونهگیری ابتدا اسامی تمامی مدارس شهرستان را نوشته و از بین آنها بهطور تصادفی6 مدرسه برای اجرای پرسشنامه انتخاب شدند و از هر مدرسه 3 کلاس به شکل تصادفی انتخاب شدند که درکل 18 کلاس 22 نفری بود؛ که در اصل نمونه 396 نفر بود که 6 نفر افت آزمودنی د > برای تجزیهوتحلیل دادهها از دو بخش آمار توصیفی برای گزارش توصیفی دادهها که شامل فراوانی، میانگین هستند استفاده شد و برای استنباط دادهها از آزمونهای آماری همبستگی واریانس و رگرسیون استفاده Cohen, Frdikson, Bravon, Micls, Convy Academic self-concept Connor & Davidson Resilience Scale Crown and Marlowe social utility test Klein ابزار پژوهش پرسشنامههای خودپنداره تحصیلی (ASCQ): این پرسشنامه توسط لی یو و وانگ 1 (2005) با مراجعه به مقیاس عزتنفس تحصیلی (باتل 2 ، 1981)، خودپنداره تحصیلی (مارش، رلیچ و اسمیت 3 ، 1983) و مقیاس وضعیت تحصیلی و کلی (پریز و هریس 4 ، 1964) طراحیشده است.
بر اساس جدول (2) ضریب تعیین 674/ 0 میباشد و آماره دوربین- واتسون در محدوده 5/1 تا 5/2 قرار دارد، بنابراین فرضیه استقلال خطاها تائید میشود (میتوان از رگرسیون استفاده کرد) و با توجه به ضریب تعیین، متغیرهای تابآوری و خودپنداره تحصیلی میتوانند 4/67 درصد از تغییرات متغیر مطلوبیت اجتماعی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان گنبدکاووس را پیشبینی نمایند.
فرضیه اول پژوهش که بهعنوان فرضیه اصلی منظور شده، این بود که بین تابآوری و خودپنداره تحصیلی و مطلوبیت اجتماعی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه رابطه معنیدار وجود دارد.