Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی رابطه بین سودمندی ادراکی با دانش و نگرش شهروندان نسبت به خرید آنلاین کسب و کارهای ورزشی به انجام رسیده است.روش شناسی: این مطالعه مقطعی که به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است. نمونه آماری پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 399 نفر از جمعیت بالای 15 سال در شهر کرمانشاه برآورد گردید و پاسخگویان پرسشنامه های پژوهش را شامل سوالات دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته 12 سوالی سودمندی ادراکی را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-18 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که 6/37 درصد پاسخگویان در گروه سنی 35 تا 45 ساله ها قرار داشتند و 5/34 درصد از پاسخگویان زن بودند. 64.8 درصد از پاسخگویان وضعیت سودمندی ادارکی متوسطی نسبت به خرید آنلاین داشتند. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که همبستگی متوسطی بین سودمندی ادراکی و خرید آنلاین(p= 0.001 r=0.529) و سودمندی ادراکی و مهارت در خرید (p= 0.001 r=0.354) وجود داشت.نتیجهگیری: تحلیل نهایی نشان داد که هر چه تجربه خرید اینترنتی بیشتر میشود سودمندی ادراک شده از سوی شهروندان نیز بیشتر خواهد شد و از این رو در آینده با درک سودمندی بیشتری از سوی شهروندان مواجه خواهیم بود.
Objective: This study aimed to evaluate the relationship between perceived instrumentality with citizens' knowledge and attitude toward online shopping of sports businesses.Methods: This was a cross-sectional study in which data were collected using a questionnaire. The sample size was estimated using the Cochran's formula according to which, 399 people over 15 years were selected by multi-stage cluster sampling method in Kermanshah. Participants answered the questionnaires including demographic form and a researcher-made perceived instrumentality questionnaire with 12 questions. SPSS-18 software was used for data analysis.Results: The results showed that 37.6% of the respondents were aged 35 to 45 years, and 34.5% were female. In general, 64.8% of the respondents had a moderate perceived instrumentality toward online shopping. The results of Pearson correlation analysis showed that there was a moderate correlation between perceived instrumentality and online shopping (r = 0.529, p = 0.001) and perceived instrumentality and shopping skills (r = 0.354, p = 0.001).Conclusion: The final analysis showed that with the increase of online shopping experience, the perceived instrumentality of citizens also increases, so it is likely that in the future we will face a greater perceived instrumentality by citizens.
Machine summary:
بررسی ارتباط سودمندی ادراکی با دانش و نگرش شهروندان نسبت به خرید آنلاین کالاها و خدمات ورزشی: موردمطالعه شهروندان شهرکرمانشاه شیرین زردشتیان استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
aciir چکیده هدف: این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سودمندی ادراکی با دانش و نگرش شهروندان نسبت به خرید آنلاین کالاها و خدمات ورزشی به انجام رسیده است.
به همین دلیل در این تحقیق سعی شده است تا میزان سودمندی خرید اینترنتی محصولات ورزشی از سوی شهروندان مورد ارزیابی قرار بگیرد.
لذا این پژوهش با هدف بررسی ارتباط سودمندی ادراکی با دانش و نگرش شهروندان نسبت به خرید آنلاین کالاها و خدمات ورزشی در شهرکرمانشاه به انجام رسید.
کومار(2019) در پژوهشی با عنوان نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مورد تأثیر رابطه متقابل بین مؤلفههای ادراکی با مراجعه به خرید اینترنتی به این نتیجه دست یافت که در حالی که سهولت استفاده درک شده تأثیر مثبت معناداری بر لذت درک شده دارد، مؤلفه، لذت درک شده نیز تأثیر مثبتی بر قصد خرید مصرفکنندگان خرید آنلاین دارد.
بحث و نتیجهگیری این مطالعه با هدف بررسی ارتباط سودمندی ادراکی با دانش و نگرش شهروندان نسبت به خرید آنلاین کالاها و خدمات ورزشی در شهرکرمانشاه به انجام رسید.
Chiu, Weisheng, Taejung Kim, and Doyeon Won (2018), "Predicting Consumers’ Intention to Purchase Sporting Goods Online: An Application of the Model of Goal-Directed Behavior", Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics.