Abstract:
برخی فهرستنگاران نسخ خطی، رسالهای به زبان عربی در باب بداء را به صدرالمتألهین شیرازی نسبت دادهاند. از این رساله سه نسخه در کتابخانههای ایران نگهداری میشود. عمده قرائن مورد اعتماد آنها، قرائن پیرامونی یکی از این نسخههای سهگانه است. نوشتار حاضر بهدنبال بررسی این انتساب است و بر پایه شواهد درونمتنی و برونمتنی متعددی نشان خواهد داد که این انتساب قابل پذیرش نیست. درباره تعیین نام مؤلف این رساله، به قرینه تاریخ کتابت قدیمیترین نسخه باقی مانده از این رساله (1261هجری) ـ که از روی نسخه اصل مولّف استنساخ شده ـ باید گفت مولّف باید قبل از این تاریخ در قید حیات بوده باشد. البته عدم تعرض رساله حاضر به سخنان شخصیت پرآوازه علامه مجلسی و آثار مشهور وی (مانند بحار الأنوار و مرآة العقول)، این گمان را هم میتواند در پی داشته باشد که مولّف قبل از تألیف آثار مزبور علامه مجلسی به تألیف رساله حاضر پرداخته باشد؛ هرچند ممکن است در پاسخ به این گمان گفته شود که ظاهراً بنای رساله بر اختصار بوده و مؤلّف هم رویکردی فلسفی و عرفانی به آموزه بداء داشته و صرفاً متعرّض دیدگاه میرداماد و ملاصدرا شده است. در نوشتار حاضر، علاوه بر این، متن مصحّح این رساله هم خواهد آمد.
Some cataloguers have recorded an Arabic manuscript on bada’ ascribed to Mulla Sadra. There are only three copies of this treatise kept in libraries in Iran. Their reliable major evidence come from a context of one of those three. This article goes to study the ascription and thus the evidence from both the text and context show that the ascription is not acceptable. As per the oldest date of the extant copy of the treatise (1261 Islamic L. C.) transcribed from the original one, one can infer that the author should have lived before that time. Nonetheless, the author has not mentioned the name of the most celebrated scholar Allamah Majlesi or his works (such as Bihar-u al-Anwar or Mir’at-u al-‘Uqul); this might suggest the idea that the treatise had been authored before Majlesi’s works. There is another justification, however, that the treatise was intended to be in brief and the author’s approach was merely mystical and philosophical; that is why he merely mentioned the names of Mirdamad and Mulla Sadra. The article has provided for the corrected text, too.
Machine summary:
Table of Content A Revision in Mulla Sadra’s View on Mental Existence / Habibullah Khaleqi 230 An Examination on Sheikh Mofid’s View that the Created World is Material / Mahdi Najibi 229 The Assessment of “Prophetic Vision” in the Light of Political Philosophy / Ahmadreza Yazdani Muqaddam 228 The Impact of Religion on the Process of Producing Humanities in the Light of Allamah Misbah Yazdi’s View / Reza Ishaqi, Ali Misbah 227 A Comparative Study of the Role of Form-giving Faculty and Stem Cells in Making Organs of the Body / Muhammadtaqi Yusufi, Muhammad Kaviani 226 A Critical Study of Yuval Noah Harari’s Approach to the Evolution Theory and its Consequences / Reza Hisari, Hasan Mu’alemi, Hasan ‘Abdi 225 An Analytical Study of Death of Incorporeal Beings in the Light of the Qur’an Traditions and Transcendent Theosophy / Muhammadali Vatandust 224 The Role of Growth of Imagination in the Progress of Children’s Philosophical Thought as per Mulla Sadra’s View / Mustafa Zare’I, Ali Sattari, Ahmad Farbehi, Mahdi Mansuri 223 A Manuscript on bada’ Ascribed to Mulla Sadra (A Critical study of Ascription and Correction of the Text) / Ibrahim Nouii 222 In The Name of Allah A Scientific – Research Quarterly Journal Hikmat-e-Islami Vol. 8 , No. 4 , Winter 2021-2022 ISSN: 2423-5105 Editorial Board (Sort by name): Ali Abbasi (Assistant Professor) Masud Azarbaejani (Professor) Ezz- o-din Rezanejad (Professor) Hassan Ramezani (Assistant Professor) Ali Shirvani (Associate Professor) Muhammad Fanaei Eshkevari (Professor) Mojtaba Mesbah (Associate Professor) Hassan Moallemi (Professor) دكتوراه في الحكمة المتعالية khaleghitajabadi@gmail.