Abstract:
یکی از عوامل مهمی که موفقیت سازمانها، افزایش خودکارآمدی و کاهش استرس های شغلی را تضمین می کند، فرهنگ سازمانی و خرده فرهنگ های ارزشی در سازمانهاست. وجود فرهنگ قوی عامل مثبتی در جهت عملکرد بهتر و بهره وری بیشتر می باشد و در نتیجه استرسهای کاری کاهش می یابد. هر چه فرهنگ قوی تر باشد، تعداد بیشتری از کارکنان با اهداف سازمانی آشنا شده، ارزش های فرهنگی آن را پذیرفته و نسبت به آن احساس مسوولیت و تعهد می کنند. این تحقیق که هدف آن بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با خودکارآمدی و تنیدگی کارکنان دانشگاه فرهنگیان شهر تهران بود، به روش کتابخانه ای- پیمایشی (توصیفی- تحلیلی) انجام شده است. جامعه آماری شامل مسیولین، مدیران و کارکنان دانشگاه فرهنگیان شهر تهران و پردیس های مرتبط با آن شامل پردیس نسیبه تهران، پردیس شهید چمران تهران، پردیس زینبیه شهرستان های تهران (پیشوا) و پردیس شهید مفتح شهرستان های تهران (شهر ری) بود که تعداد آنها ۴۳۲ نفر بوده است که با استفاده از فرمول کوکران و احتساب درصدی پرسشنامه های پرتی ۲۱۰ نفر آنها به عنوان نمونه انتخاب و به پرسشنامه های استاندارد فرهنگ سازمانی رابینز (۱۹۹۸)، پرسشنامه استرس شغلی کاهن ۱۹۶۴ و پرسشنامه خودکارآمدی البرت بندورا (۱۹۹۲) پاسخ داده اند. در تعیین پایایی پرسشنامه ها، ضریب آلفای کرونباخ گویه ها بالاتر از ۷۱% بوده که نشان داد پرسشنامه ها از پایایی مورد قبول برخوردارند. یافته های تحقیق نشان داده است که بین فرهنگ سازمانی با خودکارآمدی و تنیدگی (استرس) شغلی به ترتیب ارتباط معنی داری از نوع مثبت و منفی وجود دارد. همچنین بین فرهنگ سازمانی و هر یک از ابعاد سه گانه باور به توانایی فرد، مقاومت در رویارویی با موانع و عمل به تکلیف کارکنان آن دانشگاه رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد. بین فرهنگ سازمانی و هر یک از ابعاد عملکرد کاری و تصمیم گیری کاری رابطه منفی و نیز با هر یک از ابعاد تراکم کاری، زمینه سازمانی ارتباط منفی دارد. بین خودکارآمدی کارکنان و هر یک از ابعاد هشت گانه خلاقیت و نوآوری، توجه به جزییات، توجه به ره آورد، تعامل با اعضا و تیم، جاه طلبی و تهورطلبی، خطرپذیری و ریسک، نتایج تصمیمات بر کارکنان و پایداری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و در نهایت بین استرس شغلی کارکنان و ابعاد هشت گانه خلاقیت و نوآوری، توجه به جزییات، توجه به ره آورد، تعامل با اعضا و تیم، جاه طلبی و تهورطلبی، خطرپذیری و ریسک، نتایج تصمیمات بر کارکنان و پایداری رابطه منفی وجود دارد. بنابراین نتیجه گرفته می شود که ایجاد فرهنگ سازمانی قوی و خرده ارزش های مناسب سازمانی در دانشگاه فرهنگیان منجر به افزایش خودکارآمدی کارکنان و کاهش استرس شغلی آنها خواهد شد.
One of the important factors that ensures the success of organizations, increasing self-efficacy and
reducing job stress is organizational culture and value subcultures in organizations. The existence of a
strong culture is a positive factor for better performance and greater productivity, and as a result, work
stresses are reduced. The more culture is, the more people are familiar with the organizational goals, their
cultural values are accepted and they feel committed and committed to it. The purpose of this research
was to investigate the relationship between organizational culture and self-efficacy and stress among
employees of Tehran University of Cultural Sciences, using a library-survey (descriptive-analytical)
method. The statistical population consisted of the officials, managers and staff of the University of
Cultural Sciences of Tehran and its related campuses including Nasibe Pardis of Tehran, Shahid Chamran
Campus of Tehran, Zeinabieh Campus of Tehran (Pishva) and Mofattah Campus of Tehran (Ray Town)
They were 432 who were selected by using Cochran's formula and perceived percent of 210
questionnaires. They answered the standard questionnaire of Robbins organizational culture (1998), the
1964 priest's job stress questionnaire, and the self-efficacy questionnaire by Albert Bandura (1992). have
given. In determining the reliability of the questionnaires, the Cronbach's alpha coefficient was higher
than 71%, indicating that the questionnaire had acceptable reliability. The research findings show that
there is a significant positive relationship between organizational culture with self-efficacy and stress
(occupational stress), respectively. There is also a positive and significant relationship between
organizational culture and each of the three dimensions of belief in individual ability, resistance to
confronting obstacles and the practice of the duties of the staff of that university. There is a negative
relationship between organizational culture and each dimension of work performance and decision
making, and there is a negative relationship between organizational culture and each dimension of work
density, organizational context. There is a positive and significant relationship between employee selfefficacy
and each of the eight dimensions of creativity and innovation, attention to detail, attention,
interaction with members and team, ambition and assertiveness, risk and risk, results of decisions on
employees, and sustainability. There is a relationship between employee stress and employees' eight
dimensions of creativity and innovation, attention to detail, attention, interaction with members and team,
ambition and assertiveness, risk and risk, results of decisions on employees, and negative relationship
sustainability. There is. Therefore, it is concluded that the creation of a strong organizational culture and
appropriate sub-values of the organization at the University of Cultural Professionals will increase the
self-efficacy of the staff and reduce their job stress .
Machine summary:
این تحقیق که هدف آن بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با خودکارآمدی و تنیدگی کارکنان دانشگاه فرهنگیان شهر تهران بود، به روش کتابخانهای- پیمایشی (توصیفی- تحلیلی) انجام شده است.
برای تحلیل داده ها یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی بصورت زیر چارچوب بندی شده اند: فرضیه اصلی: بین فرهنگ سازمانی با خودکارآمدی و تنیدگی (استرس) شغلی کارکنان دانشگاه فرهنگیان شهر تهران ارتباط معنی داری وجود دارد.
4-بین استرس شغلی کارکنان و ابعاد هشتگانه فرهنگ سازمانی (خلاقیت و نوآوری، توجه به جزئیات، توجه به ره آورد، تعامل با اعضا و تیم، جاه طلبی و تهورطلبی، خطرپذیری و ریسک، نتايج تصميمات بر کارکنان و پایداری) دانشگاه فرهنگیان رابطه وجود دارد.
با توجه به اين که ضريب همبستگي بين اين دو متغير داراي علامت مثبت ميباشد بنابراين ميتوان گفت رابطه مثبت و معنی داری بین فرهنگ سازمانی و خودکارآمدی کارکنان دانشگاه فرهنگیان شهر تهران وجود دارد.
با توجه به اين که ضريب همبستگي بين اين دو متغير داراي علامت منفی ميباشد بنابراين ميتوان گفت رابطه منفی (غیرهم جهت) و معنی داری بین فرهنگ سازمانی و استرس شغلی کارکنان دانشگاه فرهنگیان شهر تهران وجود دارد.
Faqih, Nizamuddin (1994); Job Stress: Control, Control and Management, Journal: Academy of Sciences; Fifth year, summer - numbers 8 and 9 Karimzadeh, Mansoureh and Mohseni, Nikchehreh (2006); Investigating the Relationship between Academic Self-Efficacy and Academic Achievement in Second Year High School Students in Tehran.