Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش استراتژیک بر پیاده سازی دانش در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز و در سال 1396 انجام پذیرفت. روش پژوهش توصیفی_پیمایشی با ماهیت کاربردی بوده و جامعه ی آماری 550 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه بودند که بر اساس جدول مورگان، 226 نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شدند که در نهایت پس از توزیع پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل بر پایهی 217 پرسشنامه عودت شده انجام پذیرفت. جهت گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد هوش استراتژیک کروگر و مدیریت دانش کنراد و نیومن استفاده شد که روایی آنها به روش روایی محتوا به تأیید متخصصان رسید و پایایی پرسشنامه ها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامهی هوش استراتژیک 918/0 و پرسشنامهی مدیریت دانش 942/0 برآورد شد. همچنین طبقهبندی اطلاعات جمعآوری شده با روشهای آماری توصیفی (فراوانی، درصد، انحراف معیار، جدول، نمودار و غیره) در نرم افزار Spss16 و بررسی فرضیه های پژوهش در نرم افزار معادلات ساختاری لیزرل انجام پذیرفت. نتایج کلی تحقیق حاکی از آن بود که هوش استراتژیک بر کاربرد دانش تأثیر مثبت داشته و اعضای هیأت علمی دانشگاه میتوانند با به کارگیری هوش استراتژیک در فرایند تصمیمات سازمانی جهت تولید و توزیع دانشِ به روز، حفظ دانش، تبادل و به اشتراکگذاری آن، زمینهساز اجرای موفق سیستمهای مدیریت دانش در دانشگاه ها شوند.
The purpose of this study was to investigate the effect of strategic intelligence on knowledge implementation among faculty members of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences during the spring of 2017. The research method was descriptive-survey based on the applied nature; and the statistical population was 550 faculty members. According to Morgan's table, 226 of population members were randomly selected. Finally, after distributing the questionnaires, the analysis based on 217 the returned questionnaire was completed. Data were collected using two standard Kruger Strategic Intelligence Questionnaire and Konrad & Newman Knowledge Management. Then, the validity of the questionnaire was verified by experts through content validity method. Moreover, the reliability of the questionnaires was calculated by Cronbach's alpha for the strategic intelligence questionnaire 0.918 and Knowledge management questionnaire was 0.942. In addition, the classification of collected data was done by descriptive statistical methods (frequency, percentage, standard deviation, tables, graphs, etc.) in Spss16 software, and the research hypothesis were evaluated in the software of LISREL structural equations. The overall research results indicated that strategic intelligence had a positive impact on the use of knowledge, and also faculty members of the university can use the strategic intelligence in the process of organizational decision making to distribute knowledge, keep knowledge, exchange and share it, and field the key to successful implementation of knowledge management systems in universities.