Abstract:
امکان نظام اقتصادی مبتنی بر قرآن کریم از مباحثی است که ذهن برخی از محققان را به خود مشغول داشته است. بر این اساس این نوشتار به بررسی پاسخ سه مسئله نظام سازی قرآنی، وجود و عدم نظام اقتصادی در قرآن و در نهایت امکان نظام سازی مبتنی بر قرآن پرداخته است. برای دستیابی به پاسخ پرسشهای یادشده از روش استنطاق شهید صدر و روش تحلیل محتوا بهره برده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که امکان تبیین نظام اقتصادی بر اساس تعاریف مرسوم در مباحث اقتصادی در قرآن کریم وجود ندارد. همچنین گرچه در برخی موارد، قرآن کریم به مباحث مکتب اقتصادی ورود کرده است اما به تبیین همه جانبه آن نیز پرداخته نشده است. با این وجود میتوان با اتکاء بر قرآن و سنت به ارائه یک مکتب اقتصادی دست زد. امکان نظام اقتصادی مبتنی بر قرآن کریم از مباحثی است که ذهن برخی از محققان را به خود مشغول داشته است. بر این اساس این نوشتار به بررسی پاسخ سه مسئله نظام سازی قرآنی، وجود و عدم نظام اقتصادی در قرآن و در نهایت امکان نظام سازی مبتنی بر قرآن پرداخته است. برای دستیابی به پاسخ پرسشهای یادشده از روش استنطاق شهید صدر و روش تحلیل محتوا بهره برده شده است.
The possibility of economic system with relying on the Holy Quran is one of the topics that has occupied some researchers’ minds. This writing is going to deal with studying the answers of three issues of Quran-based systematization, existence and lack of existence of economic system in the Holy Quran, and at the end the possibility of systematization based on the Holy Quran. In order to achieve the answers of mentioned questions, we have benefited from interrogation method of Shahid Sadr and content analysis technique. The obtained results show that there is no possibility of enlightening economic system based on customary definitions on economic topics in the Holy Quran. Also although the Holy Quran has dealt with the topics of economic school in some cases, but it has not explained it multilaterally. However with relying on the Holy Quran and Sunnah, presenting an economic school is possible. . . .
Machine summary:
٣. سخن قرآن درباره اقتصاد پس از تعريف و بيان مؤلفه هاي مکتب و نظام اقتصادي، مناسب است تا سيري در قرآن کريم ١ نموده ، ورود اين کتاب الاهي را در امور اقتصادي بررسي کنيم .
» (توبه /٢٤) اين آيه شريفه ، علاقه مندي به جلوه هاي دنيا مانند خانواده ، اموال و کسب و کار را در تقابل با حب به خدا و رسولش قرار داده و از انسان مومن ميخواهد که علاقه به خداوند را ترجيح دهد در غير اين صورت ، پيامدهاي تلخي را براي بشر بيان ميکند.
زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود برداريد و [از نعمت هاي الاهي] بخوريد و بياشاميد، ولي اسراف نکنيد که خداوند مسرفان را دوست نميدارد» (اعراف / ٣١) ٧- «قل من حرم ز ينة الله التي اخرج لعباده والطيبات من الرزق قل هي للذين آمنوا في الحياة الدنيا خالصة يوم القيامة کذلک نفصل الآيات لقوم يعلمون ؛ بگو: چه کسي زينت هاي الاهي را که ٍ براي بندگان خود آفريده ، و روزيهاي پاکيزه را حرام کرده است ؟ بگو: اينها در زندگي دنيا، براي کساني است که ايمان آورده اند [اگر چه ديگران نيز با آن ها مشارکت دارند؛ ولي] در قيامت ، خالص [براي مؤمنان ] خواهد بود.