Abstract:
حقوق شهروندی، مجموعهای از تکالیف اجتماعی و سیاسی افراد جامعه در قبال یکدیگر میباشد که در توسعه و رفاه اجتماعی همگان موثر است. دانشگاه و مدرسه، دو مرکز اساسی برای تربیت افراد در ابعاد مختلف وجودی انسان و از آن جمله بعد اجتماعی و سیاسی محسوب میشوند که تربیت شهروندی و آگاهی افراد از حقوق شهروندی خویش و دستیابی به مهارتهای لازم برای حضور فعال و مشارکتجویانه در جامعه، از خلال این نوع تربیت میگذرد. هدف این پژوهش، واکاوی دانش، مهارت و نگرشِ دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان استان فارس در زمینه حقوق شهروندی بوده است. با توجه به ماهیت موضوع مورد مطالعه، رویکرد این پژوهش کیفی میباشد و از روش پدیدارشناسی استفاده شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش، 14 نفر از دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان سطح استان فارس بودند که در سالهای 1395 و 1396 از دانشگاه فرهنگیان فارغالتحصیل شده بودند و به شیوه هدفمند انتخاب شدند. دادههای این پژوهش از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق و با رعایت قاعده اشباع نظری گردآوری شد. فعالیت افراد در امور اجتماعی و سیاسی، ملاک انتخاب مشارکتکنندگان بود. براساس یافتههای پژوهش، 214 مفهوم اولیه به دست آمد که در 6 طبقه با عنوان مضمون اصلی دستهبندی شدند. مضامین مذبور عبارتند از: 1- فرصتهای ناشی از شناخت حقوق شهروندی 2- آسیبهای ناشی از عدم شناخت حقوق شهروندی 3- رشد خلاقیت و ابتکار 4- مهارت نقد و بررسی مسایل و رویارویی با چالشها 5- عضویت در گروهها و تشکلها 6- مشارکت در امور سیاسی است که در سه مقوله دانش، مهارت و نگرشِ حقوق شهروندی قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که دانشآموختگان با وجود دانش و مهارتهای قابل توجه در زمینه حقوق شهروندی، در نگرش سیاسی نیازمند بازبینی و رفع ابهامات هستند.
Citizenship right is a set of social and political obligations of individuals to each other that affect the development and social well-being of all. University and school are the two main centers for educating people in different dimensions of human existence, including the social and political dimension. Educating citizens and people and help them being aware of their citizenship rights and gaining the necessary skills for active presence and participation in society, goes through this type of education. Expression of knowledge, attitude and skill of citizenship rights of graduates of Farhangian University of Fars. Due to the nature of the subject, qualitative research has been used with phenomenological approach. Participants include 14 graduates of the Fars province level who were in the years 91 &92 entrance to Farhangian University. The data were collected through semi structured interviews in a targeted manner and observing the theoretical saturation rule. The content analysis method was used to analyze the data. Based on the finding, 214 primary concepts were obtained that are categorized in 6 main themes and includes: 1. Opportunities arising from the recognition of citizenship rights, 2. Damage caused by lack of recognition of citizenship rights, 3. Grow creativity 4. Reviewing challenges 5. Membership in groups 6. Participation in political affairs, which were divided into three categories of knowledge, attitude & skills of citizenship rights. The results showed that alumni, despite the considerable knowledge &skills, needed to be reviewed in the context of political attitudes.