Abstract:
هدف پژوهش حاضر ارائه یک الگوی راهبری سازمانی با رویکرد توسعه کارآفرینی سازمانی به منظور ارائه یک مدل آموزشی – ساختاری بود. پژوهش از دیدگاه هدف کاربردی و به لحاظ روش کمّی و کیفی و برحسب رویکرد آمیخته – اکتشافی است. جامعه آماری تحقیق در فاز کیفی اساتید دانشگاهی، مدیران و کارشناسان خبره و موفق و در فاز کمّی کلیه کارکنان شاغل در حوزه های مدیریتی و اجرایی بانک کشاورزی بود. در بخش کیفی نمونه گیری به روش گلوله برفی انجام شد و این بخش پس از مصاحبه با 20 نفر از خبرگان به اشباع نظری رسید. حجم نمونه در بخش کمّی بر اساس فرمول کوکران برابر با 377 نفر محاسبه شد که برای اطمینان بیشتر پرسشنامه میان 400 نفر توزیع شد و نمونه گیری به روش تصادفی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در فاز کیفی یک پرسشنامه حاوی سؤالات باز برای مصاحبه و در فاز کمّی یک پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن به شیوه های مختلف بررسی و تأیید شد. متن مصاحبه ها با نرم افزار MAXQDA 2018 بررسی شد و ابعاد و مؤلفه های مدل شناسایی شدند. سپس مدل تحقیق با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی تأییدی و نرم افزار SMARTPLS 2.0 بررسی شد و تمامی ابعاد و مؤلفه های آن مورد تأیید قرار گرفتند. نتایج تحلیل های کیفی و کمّی نشان داد که الگوی راهبری سازمانی با رویکرد توسعه کارآفرینی سازمانی به ترتیب اهمیت شامل سه بعد ساختاری، محیطی و رفتاری هستند. البته نتایج تحلیل عاملی نشان داد هر سه بعد تأثیرگذاری بالایی در الگوی راهبری سازمانی دارند. بعد رفتاری شامل دو مؤلفه ویژگیهای شخصی و مهارتهای بین فردی و بعد ساختاری شامل پنج مؤلفه فرهنگ سازی سازمانی، شفافیت، مشارکت و کارتیمی، ارزش های سازمانی و هنجار سازمانی بود.
The purpose of this study was to present an organizational leadership model with an organizational entrepreneurship development approach in order to provide an educational-structural model. The research is applied in purpose, quantitative and qualitative in method, and mixed-exploratory in approach. The statistical population of the research in the qualitative phase included university professors, managers and experts while the quantitative phase involved all employees working in the fields of management and administration at Agriculture Bank. In the qualitative phase, sampling was done using snowball method, and this phase reached theoretical saturation after interviewing 20 experts. The sample size in the quantitative phase was calculated based on Cochrane's formula to be 377, which was raised to 400 for more assurance. Sampling was done randomly. The data collection tool in the qualitative phase was a questionnaire containing open questions for the interviews, and in the quantitative phase, a researcher-made questionnaire whose validity and reliability were checked and confirmed in different ways was used. The transcript of the interviews was reviewed with MAXQDA 2018 software, and the dimensions and components of the model were identified. Then, the research model was investigated based on confirmatory factor analysis using SMARTPLS 2.0 software, and all its dimensions and components were confirmed. The results of qualitative and quantitative analyses showed that the organizational leadership model with the organizational entrepreneurship development approach includes three structural, environmental and behavioral dimensions. The results of factor analysis showed that all three dimensions have a high impact on the organizational leadership model. The behavioral dimension included two components of personal characteristics and interpersonal skills while the structural dimension included five components of organizational culture building, transparency, participation and teamwork, organizational values, and organizational norms.