Abstract:
هدف از مطالعه حاضر دانستن نیاز و علایق آموزشی دانشجویان و فراهم سازی آنها و نهایتاً زمینه سازی جهت جذب دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاههای ایران است. در این مطالعه توصیفی، حجم نمونه به تعداد 320 نفر و بر اساس نسبت تعداد دانشجویان دانشگاهها و متناسب با تعداد دانشجویان رشتههای مختلف به صورت تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای لازم برای انجام پژوهش از پرسشنامه شامل اطلاعات جمعیت شناختی و سؤالات پژوهشی استفاده شد. طیف مورد استفاده در پرسشنامه طیف پنج ارزشی لیکرت بود. برای تحلیل سؤالات پژوهش از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (t تک نمونهای، t دو گروهی مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی شفه و آزمون اولویت بندی فریدمن) استفاده شد. در مطالعه حاضر تعداد 320 دانشجو از 4 رشته مختلف که در افغانستان مشغول به تحصیل بودند و مایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور بودندف وارد مطالعه شدند. از این تعداد 60 نفر (۹/۳۱درصددرصد) هند و 59 نفر (۳/۳۱درصد) ایران را جهت ادامه تحصیل انتخاب کردند. از این تعداد 177 نفر (۳/۵۵درصد) امکانات آموزشی را به عنوان مهمترین عامل تأثیر گذار درانتخاب کشور جهت ادامه تحصیل انتخاب کردند. همچنین از این تعداد 94 نفر (۴/۲۹درصد) شهرت دانشگاه را مهمترین عامل تأثیرگذار در انتخاب دانشگاه جهت ادامه تحصیل انتخاب کردند.
The purpose of this study was to identify the educational needs and interests of students and the satisfaction of these in order to pave the way for attracting foreign students to study at Iranian universities. In this descriptive study, 320 students were randomly selected based on the ratio of the number of university students to the number of students in different fields. In order to collect the necessary data for the research, a questionnaire including demographic information and research questions was used. The questionnaire was scored based on a five-point Likert scale. To analyze the research questions, descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (one-sample t-test, independent two-sample t-test, one-way analysis of variance, post hoc scheffe test, and Friedman test were used.Participants of this study included 320 students from different majors at Afghan universities who wanted to continue their studies abroad. Of these, 60 (31.9%) chose India and 59 (31.3%) chose Iran as their destination. Also, 177 (55.3%) of them considered educational facilities as the most important factor in choosing a country to continue their studies whereas 94 (29.4%) considered university reputation as the most important factor in choosing a target university.