Abstract:
هدف پژوهش حاضر شناخت بایستههای عضو هیئت علمی اخلاق مدار در دانشگاه علوم پزشکی بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش شش مرحلهای ساندلوسکی و باروسو ) انجام شده است. تیم فراترکیب متشکل از اعضای هیئت علمی متخصص در حوزه مدیریت آموزش عالی و آشنا به شیوه جستجو در پایگاههای اطلاعاتی، برنامهریزی آموزشی، برنامهریزی درسی و مسلط به روش پژوهش فراترکیب بود. 26 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت که نتیجه آن استخراج 10 بایسته اصلی عضو هیئت علمی اخلاقمدار در دانشگاه علوم پزشکی شامل: بایستههای اخلاق فردی، بایستههای اخلاق آموزشی، بایستههای اخلاق پژوهشی، بایستههای اعتقادی، بایستههای اخلاق مدیریتی درون دانشگاهی، بایستههای اخلاق مدیریتی برون دانشگاهی، بایستههای اخلاقی تعامل، بایستههای اخلاقی مسئولیت پذیرانه و بایستههای اخلاقی عدالت گستری است. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای اعتبارپذیری و انتقالپذیری از طریق خودبازبینی پژوهشگران و همسوسازی دادهها و اعتمادپذیری و همسوسازی پژوهشگران استفاده شد. با توجه به تاثیر بالای دانشگاهها در آینده دانشجویان اهمیت تشخیص و رعایت اخلاق حرفهای در این محیطها مورد توجه ویژه میباشد.
The aim of this study was to identify the requirements of ethics-oriented faculty members in universities of medical sciences. This qualitative study was conducted following the six-step method of Sandlowski and Barroso (2007). The meta-synthesis team consisted of faculty members specialized in the field of higher education management, familiar with the method of searching databases, educational planning, curriculum planning, and having a good command of meta-synthesis research method. Twenty-six relevant research sources were used as the basis for the analysis, which resulted in extracting 10 main requirements for ethics-oriented faculty members in universities of medical sciences. These included personal ethics, educational ethics, research ethics, faith, intra-university management ethics, inter-university management ethics, interaction ethics, responsibility ethics, and justice ethics. Data validation was done using validation and transferability techniques through researchers’ self-review and data alignment as well as researchers' reliability and alignment. Due to the pivotal role of universities in the future of students, the importance of recognizing and observing professional ethics in these environments is of special interest.