Abstract:
یکی از مهمترین رویکردهای تفسیری به ویژه در آیات صفات خبری، رویکرد تأویل است که عموم معتزله و غالب شیعیان بر لزوم آن، البتّه در چارچوب ضوابط و قواعد خاصّی، معتقدند؛ برخلاف غالب اهل سنّت از اهل حدیث، سلفیان و بیشتر اشعریمذهبان که ظاهرگرایند. در این میان، برخی از متکلّمان شیعی معاصر، با ارائۀ نظریّۀ جدیدی که میتوان آن را «ظهور تصدیقی» نامید، راه سومی را در پیش گرفته است و بر این باور است که نه جمود بر ظاهر ابتدایی رواست و نه تأویل و تصرّف در آیات، بجاست؛ بلکه لازم است با توجّه به قرائن لفظی و معنویِ کلامی و عقلی، کلام را بر همان ظاهر خود حمل کنیم و بدون دست کشیدن از ظاهرِ به دست آمده از معنای جمله با لحاظ قرائن، معنای درست و مقصود حقیقی گوینده را به دست بیاوریم. در این مقاله با روش تحلیلی - انتقادی با تکیه بر منابع کتابخانهای، این نظریّه، از این جهت مورد بررسی و نقد قرار گرفته است که آیا واقعاً این نظریّه، جدا از نظریۀ تأویل است یا همان است ولی با دو ادبیّات گفتاری. در نهایت، به این نتیجه رسیدهایم که اختلاف این دو نظریّه در برخی مصطلحات تأویل، صوری و به اصطلاح، لفظی است نه واقعی و معنوی.
One of the most important interpretive approaches, especially in the verses of narrative attributes, is the approach of allegorical interpretation that the Mutazilites and the majority of Shiites believe in its necessity, of course, within the framework of special rules and regulations. On the other hand, the majority of Sunnis, including the People of Hadith, the Salafis and most of the Asharites, are inclined to apparent meanings. In the meanwhile, some contemporary Shiite theologians have taken a third approach by presenting a new theory that can be called "affirmative signification" and believe that neither insisting on the initial appearance is correct nor interpreting and changing the meaning of the verses. Rather, they should be understood based on their appearance, considering both verbal and non-verbal philosophical and rational evidences. Hence, without giving up the apparent meaning obtained from the sentence in accordance with the evidences, we can get the correct meaning and the real purpose of the author. Using analytical-critical method based on library sources, this article examined and criticized the mentioned theory in terms of whether it is really separate from the theory of allegorical interpretation or the same, but with two different expressions. Finally, we have come to the conclusion that the difference between these two theories in some terms of interpretation is superficial and so-called verbal, not real and semantic.