Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی نقش هیجانات مثبت و منفی بر حضور مجدد تماشاگران در مسابقات لیگ برتر فوتبال با نقش میانجی کیفیت ادراک شده و رضایت از رویداد بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه هواداران تیمهای استقلال، پرسپولیس، تراکتور و سپاهان تشکیل دادند. تعداد 380 نفر از هواداران این تیمها بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد هیجانات مثبت، هیجانات منفی و حضور مجدد تماشاگران از بیسیکایا و همکاران (2012)، رضایت و کیفیت ادراک شده از کالابویگ- مورنو و همکاران (2016) بودند. روایی ابزار از طریق روایی محتوایی، پایایی (آلفای کرونباخ) ارزیابی و تأیید گردید. تحلیل یافتهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرم-افزار اسمارت پیالاس انجام گردید. نتایج نشان داد که هیجانات مثبت و منفی بر کیفیت درک شده، رضایت از رویداد و حضور مجدد تماشاگران اثر معنیداری داشتند. کیفیت درک شده و رضایت از رویداد اثر معنی داری بر حضور مجدد تماشاگران داشتند. همچنین اثر غیر مستقیم متغیر هیجانات مثبت و منفی از طریق میانجی کیفیت درک شده و رضایت رویداد نیز بر حضور مجدد تماشاگران معنی داری بود. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که مدیران باشگاه ورزشی باید تلاش کنند تا کیفیت خدمات ارائه شده، تیم و بازیکنان تیم را بالا ببرند و با کسب نتایج مناسب هیجانات تماشاگران خود را تحت تاثیر قرار داده و تماشاگران برای حضور در ورزشگاه برای بازیهای آتی ترغیب کنند.
The purpose of this study was to review the role of excitement in the reappearance of the spectators in Football Premier League matches, with mediating role perceived quality and satisfaction of the event. The research method was descriptive- correlative. The statistical society of the research included the whole fans of Esteqlal, Perspolis, Tractor and Sepahan teams. About 380 people from these teams were chosen as statistical samples. Research tools included standard questionnaires of positive excitements, negative excitements, and the reappearance of the fans, from Biscaia et al (2012), satisfaction and perceived quality from Calabuig-Moreno et al (2016). Validity of tools was measured and confirmed through content validity, reliability (Cronbach’s Alpha). Data analysis was done by the use of structural equation modeling, in PLS smart software. The results showed that positive and negative excitements on perceived quality, satisfaction with the event and reappearance of the spectators, had more meaningful effect. Perceived quality and satisfaction with the event, had a meaningful effect on the reappearance of the spectators. Also indirect effect of positive and negative excitements variable, has been understood through quality mediate, and the satisfaction with the event has been meaningful for the reappearance of the spectators. Due to the findings of the research, it can be stated that the managers of sports clubs should attempt to affect the quality of services rendered, team and the players, and by achieving suitable results, effect the excitements of their own spectators and encourage them to follow the upcoming games and reappear.
Machine summary:
ghobadi٢٠١٧ چکیده هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش هیجانات مثبت و منفی بر حضور مجدد تماشاگران در مسابقات لیگ برتر فوتبال با نقش میانجی کیفیت ادراکشده و رضایت از رویداد بود.
ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد هیجانات مثبت ، هیجانات منفی و حضور مجدد تماشاگران از )٢٠١٢( Ross &Biscaia, Correia, Rosado, Maroco ، رضایت و کیفیت ادراکشده از Calabuig-Moreno, Crespo-Hervas, Nunez-Pomar, Valantinė & Staškevičiūtė-Butienė )2016(بودند.
براساس یافته های پژوهش ، میتوان گفت که مدیران باشگاه ورزشی باید تلاش کنند تا کیفیت خدمات ارائه شده ، تیم و بازیکنان تیم را بالا ببرند و با کسب نتایج مناسب ، هیجانات تماشاگران خود را تحت تأثیر قرار داده و تماشاگران را برای حضور در ورزشگاه برای بازی های آتی ترغیب کنند.
در این راستا، پژوهش حاضر به دنبال آن است تا با ارزیابی نقش هیجانات تماشاگران در حضور آنان و میزان اهمیت سازه های کیفیت درکشده و رضایت از رویداد، راهکارهایی را برای مدیران باشگاه ها و استادیوم ها و همچنین مدیران بازاریابی ورزشی در مدیریت بهتر هیجانات تماشاگران ارائه دهد.
به همین منظور، محققین جهت پرکردن بخشی از شکاف علمی موجود در تحقیقات علمی داخلی در حوزه حضور تماشاگران در ورزشگاه ها و عوامل مؤثر بر آن ، به بررسی نقش هیجانات مثبت و منفی بر تصمیم رفتار آتی تماشاگران در مسابقات لیگ برتر فوتبال با نقش میانجی کیفیت و رضایت از رویداد پرداخته و به صورت مدل مفهومی زیر (شکل ١) آورده شده است .
این پژوهش به دنبال بررسی نقش هیجانات مثبت و منفی بر حضور مجدد تماشاگران در مسابقات لیگ برتر فوتبال با نقش میانجی کیفیت و رضایت از رویداد بود.