Abstract:
اصطلاح تفکّر از جمله اصطلاحاتی است که در میان همه مردم، کم و بیش رواج دارد و همه آن را به نوعی به کار میبرند، اگر چه برداشت درستی از آن ندارند. تفکر جریانی است که در آن فرد کوشش میکند مشکلی را که با آن روبرو شده مشخص سازد و با استفاده از تجربیات قبلی خویش به حل آن اقدام کند. هدف آموزشوپرورش بر مدار تفکر موثر است. تفکر موثر، به آن گونه تفکری گفته میشود که ساحت فکری دانشآموز، معلم، متخصص، مدیر، هنرمند، نویسنده، سیاستمدار، مقتصد و غیره نقش بسزایی را ایفا مینماید که این ایفای نقش به بهتر انجام دادن هر کاری، به بار نشستن هر ایدهای، مواجهه با هر مسئلهای، ابهام زدایی از هر تفکری، روشن ساختن هر احتمال نهفتهای و به اجرایی درآوردن هر منش و ادبی و خلاصه اینکه به شجاعت در گفتار، جسارت در نوشتار، آزادی در هر طرحی، رها شدگی به هر رشدی، خودشناسی، نگهداری حد، موقعیتیابی، قناعتسنجی و مدیریت رفتاری هر شخصی کمک نماید. پس بن مایه تفکر و زیر بنیان هر اندیشه موثری چیزی جز بداهت، خلاقانه بودن، اثرگذار بودن بر تمام عرصهها یا ساحتهای زندگی انسان نیست که منجر به متحول شدن وضعیت شخص در محل کسب و کار، مدرسه، زندگی شخصی و غیره میگردد.
Machine summary:
پژوهش حاضر با توجه به اهمیت پرورش خلاقیت در دوران کودکی و نقش عمده ی عوامل تاثیر گذار نظام آموزشی بر رشد خلاقیت و به ویژه حساسیت دوره پیش دبستانی در نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان، می خواهیم بدانیم چنانچه دانش آموزان دوره ی پیش دبستانی را بگذرانند آیا این دوره تاثیری بر روند رشد خلاقیت در دانش آموزان تحت تعلیم در چهار مولفه اصالت، انعطاف، بسط، سیالی خواهد گذارد یا نه؟ بدین جهت مطالعه ی حاضر در پاسخگویی برای این سوال است: که آیا دوره ی پیش دبستانی به رشد خلاقیت دانش آموزان کلاس اول موثر است؟ ادبیات پژوهش در دنیای پیچیده کنونی که شاهد رقابت های بسیار فشرده جوامع مختلف برای دستیابی به جدیدترین تکنولوژی ها و منابع قدرت هستیم، افراد خلاق و با استعداد و صاحبان اندیشه نو و تفکر واگرا به مثابه گران بها ترین سرمایه ها از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستندو امروزه جامعه ما، بیش از هر زمان دیگری به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد هر چه قدر جهانی که در آن زندگی می کنیم پیچیده تر میشود نیاز به شناسایی و پرورش ذهن های خلاق و آفریننده بیشتر و شدید تر می گردد به همین دلیل در شرایط کنونی مساله خلاقیت از مهم ترین مسائل در قلمرو تعلیم و تربیت است در واقع آینده متعلق به کسانی است که بهتر از دیگران فکر میکنند، بهتر از دیگران عمل میکنند، و بهتر از دیگران می فهمند و دارای روحیه تحقیق و کاوشگری میباشند و هر پدیده ای را با دید کنجکاوانه مینگرند و آن را بررسی می کنند و هرگز از پژوهش و تحقیق و راه دشوار و خسته کننده آن مایوس نمی شوند اهمیت این مساله زمانی نمایان می شود که به منظور نهایی تعلیم و تربیت توجه کنیم هدف نهایی تعلیم و تربیت این است که شخص را را برای تفکری روشن و منطقی و فکری سازنده توانا سازد تا بتواند مشکلات و معضلات زندگی را به نحو مناسب حل نماید و از تجارب دیگران و گذشته استفاده کرده آن ها را سازمان دهد و از نتایج آن برای آینده استفاده کند (کریمی، 1387).