Abstract:
در راستای تولید قدرت برتر دفاعی و حرکت به سمت چشمانداز 20 ساله، شتاب بخشیدن به جریان تحقیقات و نوآوری ضروری است. مهمترین مسئله این مراکز، جذب، توانمندسازی، حفظ و نگهداشت نیروهای دانشی است. از این منظر، هدف این تحقیق تدوین راهبردهای مدیریت سرمایه انسانی مراکز طراحی صنعت دفاعی است. تحقیق حاضر از نظر هدف، از نوع تحقیقات اکتشافی – کاربردی است. دراین راستا، 32 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت دفاعی به شکل غیراحتمالی و قضاوتی و به شیوه هدفمند انتخاب شدند. در گام اول پس از مرور ادبیات نظری و پیشینه تحقیق ابعاد، مولفهها و شاخصهای مدل استخراج شد. چارچوب اولیه تهیه شده پس از اخذ نظرات خبرگان و کارشناسان، بهوسیله پرسشنامه خبرگی به قضاوت 32 نفر خبره گذاشته شد و برای بررسی اجماع نظر آنها، از ضریب همبستگی کندال استفاده شد. مدل فرایندی نهایی شامل 5 بعد، 15 مولفه و 52 شاخص است. در گام دوم در راستای تعیین اهداف و راهبردهای مدیریت سرمایه انسانی، با استفاده از ابزار مصاحبه (تهیه پروتکل مصاحبه) با خبرگان و متخصصین آشنا با موضوع تحقیق در سطوح مختلف مصاحبه عمیق اکتشافی انجام و با استفاده از روش تحلیل مضمون، مضامین فرعی و اصلی به همراه کدهای مفهومیاستخراج شد. با استفاده از تحلیل مضامین، نقاط قوت، ضعف به همراه فرصتها و تهدیدها بهازای هر مفهوم، تهیه شد که براساس تحلیلهای انجام شده محیطی، تعداد 35 راهبرد تدوین شد که سرانجام با استفاده از نظرات خبرگان به 11 راهبرد تقلیل یافت.
Accelerating the flow of research and innovation is essential in order to generate superior defense power and move towards a 20-year vision. The most important issue of these centers is attracting, empowering, retaining and retaining knowledge forces. From this perspective, the purpose of this study is to develop human capital management strategies for defense industry design centers. The present study is an exploratory-applied research in terms of purpose. In this regard, 32 academic and defense industry experts were selected in a non-probabilistic and judgmental manner. In the first step, after reviewing the theoretical literature and research background, the dimensions, components and indicators of the model were extracted. The initial framework prepared after obtaining the opinions of experts and experts, was judged by 32 experts using an expert questionnaire and to examine their consensus, Kendall correlation coefficient was used. The final process model includes 5 dimensions, 15 components and 52 indicators. In the second step, in order to determine the goals and strategies of human capital management, using in-depth interview tools (preparation of interview protocols) with experts and specialists familiar with the research topic, in-depth exploratory interviews are conducted at different levels. Extracted with concept codes. Using the analysis of themes, strengths, weaknesses along with opportunities and threats for each concept, based on environmental analysis, 35 strategies were developed, which were reduced to 11 strategies using the opinions of experts.
Machine summary:
انجـام ايـن نـوع تحقيقـات ميتواند نتايج زير را به دنبال داشته باشد: کمک به سياست گذاري و تصميم گيري درحـوزه مـديريت سـرمايه انسـاني مراکـز طراحي؛ تعيين جهت گيريهاي راهبردي مديريت سرمايه انساني مراکز طراحي و راهبردهـاي تحقق آن ؛ هدف پژوهش دستيابي به راهبردهاي مديريت سـرمايه انسـاني مراکـز طراحـي صـنعت دفاعي است .
1Research and Development جدول شماره ١: پيشينه تحقيق (رجوع شود به تصویر صفحه) عنوان هدف / سوال نتايج منبع (رجوع شود به تصویر صفحه) عنوان هدف / سوال نتايج منبع (رجوع شود به تصویر صفحه) عنوان هدف / سوال نتايج منبع (رجوع شود به تصویر صفحه) نقاط اشتراک و افتراق با مقاله ، نکات مغفول واقع شده در تحقيقات قبلي، نـوآوري ايـن تحقيق نسبت به تحقيقات قبلي به شرح زير است : - بخشي از اين پژوهش ها به مباني نظـري و جايگـاه سـرمايۀ انسـاني و مـديريت آن و تفاوت با مديريت منابع انساني پرداخته است .
96 (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل شماره ١: مدل فرايندي طرح راهبردي مديريت سرمايه انساني مراکز طراحي صنعت دفاعي (ميلاني نژاد، ١٤٠٠) روش شناسي تحقيق تحقيق حاضر به صورت آميخته ١بوده است به گونـه اي کـه در طراحـي مـدل از رويکـرد کيفي و در اعتبارسنجي و وزن دهي مقوله هاي اکتشـاف شـده از روش کمـي اسـتفاده شـده است .
جدول شماره ٢: خلاصۀ اطلاعات جمعيت شناختي شرکت کنندگان پانل دلفي (رجوع شود به تصویر صفحه) تحليل محتواي مصاحبه ها جهت تدوين راهبردها از طريق تحليل مضـمون : در ايـن بخش نتايج تحليل محتواي مصاحبه هاي انجام شده با ٣٢ نفر از مديران و دست انـدرکاران خبره درحوزه مديريت راهبردي و مديريت سرمايه انساني توسط محقق ارائـه شـده اسـت .