Abstract:
مقدمه و هدف: با توجه به اینکه در هزارة سوم، فرهنگ سازمانی به مقولهای نوین و بحث برانگیز بین صاحب نظران جامعه شناسی و دیگر حوزههای وابسته مبدل شده، اندیشمندان مدلهای متعددی از فرهنگ سازمانی برای جامعة شرقی بر مبنای فرهنگهای غربی ارائه دادهاند، که این مدلها با مبانی اسلامی جامعة ایران سازگاری چندانی ندارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر مبانی اسلامی و بر مبنای مطالعه توصیفی اکتشافی با رویکردی توسعهای کاربردی انجام گردید. جامعة آماری پژوهش حاضر تمام کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران بود.
روش پژوهش: نمونة آماری به روش نمونهگیری به صورت خوشهایی و تصادفی طبقهای به تعداد ۲۸۰ نفر انتخاب گردید، ابزار گردآوری دادهها شامل مطالعات عمیق کتابخانهای و پرسشنامة محقق ساخته بود، این پژوهش، مبتنی بر روش دو مرحلهای انجام گردید.
یافتهها: در مرحله اول برای شناسایی مولفهها و ابعاد از روش تحلیل عاملی اکتشافی و در مرحله دوم از تحلیل عاملی تاییدی (smartpls3) استفاده شد و در نهایت مدل مفهومی همراه با چهار روش از لحاظ اعتبار مورد ارزیابی قرار گرفت. روایی ابزار تحقیق از طریق روایی سازهای به تایید رسید و پایایی ابزار تحقیق از طریق الفای کرونباخ 0. 866 محاسبه شد..
نتیجهگیری: در پایان نتایج نشان داد، پنج بعد (ارزشی، تشکیلاتی، توسعهای، انسانی و چشمانداز) از برازش مطلوبی برخوردارند و همچنین مشخص گردید بعد انسانی و بعد ارزشی ازاهمیت بیشتری برخوردار هستند.
Considering the third millennium, organizational culture has become a new and controversial topic among sociologists and other related fields, scientists have proposed several models of organizational culture for Eastern society based on Western cultures, which These models are not very compatible with the Islamic principles of Iranian society so the present study was conducted with the aim of presenting the model of organizational culture development based on Islamic principles and descriptive exploratory study with an applied as well as developmental approach. The statistical population of the study was all employees of education departments of Tehran County. A statistical sample of 280 people was selected by purposeful classified sampling method. The data collection materials are included profound library studies and a researcher-made questionnaire. This research is based on a two-stage design. In the first stage, exploratory factor analysis method was used to identify the components and dimensions, and in the second stage, confirmatory factor analysis (smartpls3) was used, and finally the conceptual model along with four methods were evaluated in terms of validity. In the end, the results showed that five dimensions (value, organizational, developmental, human and perspective) have a favorable fit and it was also found that the human dimension and the value dimension are more important.