Abstract:
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد کشور، هدف از انجام این مقاله ارائه الگوی بهرهوریدانش منابع انسانی در صنعت بیمه بوده است. روش شناسی: در راستای هدف، در چارچوب رویکرد کیفی و به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد، به بررسی و جمع آوری دادههای پژوهش از طریق تحقیقات میدانی و انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با 11نفر از خبرگان اقدام شد. در این مطالعه، پس از بررسی نظریههای علمی و تحقیقات قبلی و همچنین جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه، الگوی بهرهوری دانش در صنعت بیمه ارائه گردید. مصاحبهها، در نرمافزار تحلیل متن MAXQDA ورژن 19 پیادهسازی شد. سپس با توجه به روش اشتراوس و کوربین (1998)، فرایند کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شدیافتهها:. الگوی تحقیق، با تعداد یک مقولهی محوری و تعداد 6 مقولهی «پدیده»، «پیامدها»، «شرایط علی»، «شرایط زمینهای»، «راهبردها» و «موانع و شرایط مداخلهگر» با 731 کد اولیهی گزینش شده، ارائه گردید که مقولههای اصلی آن عبارت بودند از: دانش، مدیریت دانش (شرایط علی)، سرمایه (شرایط زمینهای)، موانع محیطی و سازمانی (شرایط مداخلهگر)، پدیده اصلی (بهرهوری دانش)، راهبرد و پیامد (ایجاد مزیت رقابتی، رشد و توسعه). نتیجهگیری: نتایج نشان میدهدکه بهره وری دانش در صنعت بیمه، پدیده محوری و اصلی است و مولد ساختن و بهرهور نمودن دانش کارکنان امری ضروری است. همچنین دانش به تنهایی موجب تعالی سازمان و بهبود عملکرد آن نمیشود بلکه بهرهوری دانش نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا میکند بهطوری که مزیت رقابتی سازمانها مبتنی بر توانایی آنها در بهرهگیری از دانش است.
Introduction:: Considering the importance of the position of the insurance industry in the country's economy, the purpose of this article was to present a model of Knowledge productivity of human resource in the insurance industry.Methods: In line with the purpose, in the framework of a qualitative approach and using the data research method of the foundation, research data were collected and collected through field research and semi-structured interviews with 11 experts . In this study, after reviewing previous scientific theories, the model of knowledge productivity in the insurance industry was presented. the interviews, they were implemented in MAXQDA text analysis software. Then, according to the method of Strauss and Corbin (1998), the open, axial and selective coding process was performed.findings: the research model, with one central category and 6 categories of "phenomena", "consequences", "causal conditions", "contextual conditions", "strategies" and "obstacles and conditions of intervention " with 731 The selected initial code was presented which main categories were: knowledge, knowledge management (causal conditions), capital (contextual conditions), environmental and organizational barriers (intervening conditions), main phenomenon (knowledge productivity), strategy And outcome (creating competitive advantage, growth and development).Conclusion: The results show that knowledge productivity is a central phenomenon in the insurance industry and it is necessary to generate and use the knowledge of employees.Also, knowledge alone does not improve the organization and improve its performance, but knowledge productivity plays a very important role in this regard, so that the competitive advantage of organizations is based on their ability to use knowledge.