Abstract:
هدف پژوهش حاضر تحلیل مسیر رابطة انسجام خانوادگی و گروه همسالان با رفتارهای قلدرانة دانشآموزان در شهرستان اسلامآباد غرب بود. روش پژوهش پیمایشی از نوع تبیینی بود. جامعة پژوهش حاضر تمامی دانشآموزان مقطع متوسطة شهرستان اسلامآباد غرب در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که به روش نمونهگیری خوشهای، 364 دانشآموز انتخاب و بررسی شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامة انسجام خانوادگی، مقیاس قلدری ایلینویز، پرسشنامة فشار همسالان، مقیاس مقاومت در برابر تأثیر همسالان و پرسشنامة همنوایی با همسالان بود. روش تحلیل دادهها تحلیل مسیر با استفاده از نرم-افزار AMOS بود. نتایج تحلیل مسیر نشان داد انسجام خانوادگی اثر مستقیم منفی و معناداری بر قلدری دارد. همچنین فشار همسالان افزون بر اثر مستقیم مثبت و معنادار بر قلدری، دارای اثر غیرمستقیم مثبت و معنادار با واسطة همنوایی با همسالان بر قلدری است. مقاومت در برابر تأثیر همسالان نیز افزون بر اثر مستقیم منفی و معنادار بر قلدری، دارای اثر غیرمستقیم مثبت و معنادار بر قلدری است. با توجه به نتایج بهدستآمده هماهنگسازی و مدیریت متغیرهای بافتی درگیر در رفتارهای قلدرانه (مانند خانواده، مدرسه و گروه همسالان) میتواند در درک و کاهش رفتارهای قلدرانة دانشآموزان و متعاقباً کاهش بینظمیها و بدرفتاریها در مدارس بسیار مؤثر باشد..
The aim of this study is to analyze the relationship between family cohesion and peer group with bullying behaviors of students in Islamabad-e-Gharb. The research method was explanatory. The population of the present study included high school students in Islamabad-e-Gharb in the academic year of 2016-2017. Hence, 364 students were selected and studied based on cluster sampling method. Research instruments included Family Cohesion Questionnaire, Illinois Bullying Scale, Peer Pressure Questionnaire, Peer Impact Resistance Scale, and Peer Compliance Questionnaire. Hence, data analysis was conducted based on path analysis method using AMOS software. The results of path analysis indicated that family cohesion has a negative and significant direct effect on bullying. Also, peer pressure, in addition to a positive and significant direct effect on bullying, has a positive and significant indirect effect through peer conformity on bullying. Resistance to the influence of peers, in addition to a direct negative and significant effect on bullying, has an indirect positive and significant effect on bullying. According to the obtained results, coordination and management of contextual variables involved in bullying behaviors (such as family, school and peer group) can be very effective in understanding and reducing students' bullying behaviors and consequently reducing irregularities and maltreatments at schools.
Machine summary:
بنـابراين بـا توجـه بـه ايـن تـأثيرات و مبنـي بـر نتـايج تحقيقات قبلـي و اينکـه عملکردهـاي شـناختي - اجتمـاعي افـراد در ايجـاد هـمنـوايي کـردن بـا همسالان نقش دارد (٢٠٠٨ ,Yoon &see: Ryu )، در پژوهش حاضر فرض شده فشار همسـالان و مقاومت در برابر تأثير همسالان همنوايي با همسالان را تحت تأثير قرار مـيدهنـد.
در اين راستا، هدف اصـلي پـژوهش حاضر شفاف کردن ماهيت روابطي است که بـين عوامـل خـانوادگي و گـروه همسـالان بـا رفتـار قلدري دانشآموزان وجـود دارد.
درايـن ميـان تـأثير دو بعـد گـروه همسـالان (فشـار همسـالان و مقاومت در برابر تأثير همسالان) بر رفتار قلدري بنا بـر پايـههـاي نظـري يادشـده بـا واسـطهگـري همنوايي با همسالان (منفي يا ضداجتماعي) مطالعه ميشود.
مقاومت در برابر تـأثير همسـالان نيـز داراي اثر مستقيم منفي و معنادار ٠/٤٦- بر متغير همنوايي منفي با همسالان و اثـر مسـتقيم منفـي و معنادار ٠/٤٤- بـر قلـدري اسـت.
مجمـوع اثـر کـل فشـار همسـالان بـر قلـدري (=β و ٠/٠٥ >P) نشان ميدهد واسطهگري همنوايي بـا همسـالان سـبب افـزايش اثـر فشـار همسالان بر قلدري شده است.
مجموع اثر کل مقاومت در برابـر تـأثير همسـالان بـر قلـدري (٠/٣٥- =β و ٠/٠٥ >P) نشان ميدهد واسطهگري همنوايي بـا همسـالان سـبب کـاهش اثـر مقاومـت در برابـر تـأثير همسالان بر قلدري شده است (نقش واسطهاي سهمي).
نتايج نشان داد متغير فشار همسالان افـزون بـر اثـر مسـتقيم بـر قلدري، داراي اثر غيرمستقيمي نيز بر اين متغير با واسطهگري همنوايي بـا همسـالان بـود؛ بـه سخن ديگر همنوايي با همسالان زماني که واسطة بـين فشـار همسـالان و رفتارهـاي قلدرانـة دانشآموزان قرار ميگيرد، اثر فشار همسالان را بر رفتارهاي قلدرانة دانشآمـوزان افـزايش ميدهد.