Abstract:
جهتگیری استراتژیک علاوهبر ایجاد نتایج ملموس در رابطه سازمان با متغیرهای محیطی موجب شکلگیری ذهنیتهایی در ذهن افراد از کیفیت رابطه سازمان با متغیرهای محیطی میشود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر متغیر جهتگیری استراتژیک بر متغیر انتظار تداوم رابطه با مشتری با توجه به نقش میانجی کیفیت رابطه با مشتری است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و حسابرسان موسسات حسابرسی سازمانهای پذیرفتهشده در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران است و اعضای نمونه تحقیق از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای آزمون فرضیات تحقیق، با استفاده از پرسشنامه استاندارد از نمونه با تعداد دویست و دو نفر داده جمعآوری شد. دادههای جمعآوری شده با استفادهاز نرمافزار SPSS و نرم افزار PLS SMART تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشاناز تاثیر مثبت جهتگیری استراتژیک بر کیفیت رابطه با مشتری و انتظار تداوم رابطه با مشتری دارد. یافتههای تحقیق همچنین نشان از نقش میانجی کیفیت رابطه با مشتری در رابطهی بین جهتگیری استراتژیک و انتظار تداوم رابطه با مشتری دارد.
Strategic orientation, in addition to creating tangible results in the relationship between the organization and environmental variables, causes the formation of mentalities in the minds of people about the quality of the organization's relationship with environmental variables. The purpose of this study is to investigate the effect of strategic orientation variable on the expectation of customer relationship continuity with respect to the mediating role of customer relationship quality. The statistical population of the study includes managers and auditors of auditing firms of organizations listed in the Tehran Stock Exchange and Securities Organization and members of the research sample were selected through random sampling. To test the research hypotheses, data were collected from a sample of two hundred and two people using a standard questionnaire. The collected data were analyzed using SPSS software and PLS SMART software. Findings show a positive effect of strategic orientation on the quality of customer relationship and expectation of continued customer relationship. The research findings also indicate the mediating role of customer relationship quality in the relationship between strategic orientation and customer relationship expectation.
Machine summary:
بر اين اساس هدف از پژوهش حاضر بررسي تأثير جهت گيري استراتژيک مؤسسات حسابرسي بر انتظار تداوم رابطه با مشتري با توجه به نقش ميانجي کيفيت رابطه با مشتري است .
/ شکل (٢) آماره ي معناداري (t-value) تحليل عاملي تأييدي پرسشنامه ي انتظار تداوم رابطه ي مؤسسه ي حسابرسي با مشتري جهت برازش مدل ساختاري مدل اصلي پژوهش نيز از تعدادي از شاخص هاي نيکوئي برازش استفاده شده است .
/ شکل (٤) آماره ي معناداري (t-value) تحليل عاملي تأييدي پرسشنامه ي کيفيت رابطه ي مؤسسه ي حسابرسي با مشتري پژوهش هاي حسابرسي حرفه اي سال اول | شماره سوم | تابستان ١٤٠٠ شاخص خي-دو بهنجار براي اين مدل به شرح زير است : / 59/24 2/96 20 همچنين از آن جا که شاخص ريشه ي ميانگين مجذورات تقريب برابر٠,٠١٩ مدل از برازندگي خوبي برخوردار است .
ساير شاخص هاي نيکوئي برازش نيز در بازه مورد قبول قرار گرفته اند که در جدول زير آمده است : / 510/37 1/87 272 جدول (٨) شاخص هاي نيکوئي برازش مدل ساختاري فرضيات پژوهش شاخص برازندگي RMSEA GFI AGFI NFI NNFI IFI مقادير قابل قبول >0,1 مقادير محاسبه شده 0,048 0,95 0,97 0,96 0,94 0,98 پژوهش هاي حسابرسي حرفه اي سال اول | شماره سوم | تابستان ١٤٠٠ فرضيه ي اصلي : جهت گيري استراتژيک مؤسسه ي حسابرسي بر انتظار تداوم رابطه با مؤسسه ي حسابرسي با مشتري با ميانجيگري کيفيت رابطه ي مؤسسه ي حسابرسي با مشتري تأثير دارد.
پژوهش هاي حسابرسي حرفه اي سال اول | شماره سوم | تابستان ١٤٠٠ ٥- نتيجه گيري در اين پژوهش تأثير جهت گيري استراتژيک مؤسسات حسابرسي بر انتظار تداوم رابطه با مشتري با توجه به نقش ميانجي کيفيت رابطه با مشتري بررسي شد.
International Journal of Electronic Customer Relationship Management, 12(3), 225-245.