Abstract:
نظارت و کنترل بر بودجه بهعنوان یکی از ارکان مهم در بودجهبندی، در دورۀ قاجار اهمیت زیادی داشت. کتابچههای مفاصاحساب، یکی از دفاتر مالی قابلدسترس از دورۀ قاجار است که شناخت آن میتواند زوایای تاریک و ناشناختۀ مالی ایران بهویژه مباحث بودجهریزی را روشن کند.هدف: پژوهش حاضر بهدنبال پاسخ به این پرسش است که ساختار، اجزا و محتوای دفتر مفاصاحساب در عصر قاجار چگونه تنظیم و نگارش میشدهاست و این اجزا چه تغییراتی داشتهاست.روش/ رویکرد پژوهش: دادهها براساس 46 سند موجود در پنج مرکز آرشیوی، جمعآوری و تحلیل شدهاست.یافتهها و نتیجهگیری: ساختار مفاصاحساب از چهار بخشِ مفرده، منذالک، الباقی-الفاضل، و اضافات تشکیل شدهاست. مفرده در اصطلاح بهمعنای درآمد و منذالک بهمعنای مخارج است. چنانچه مقدار منذالک کمتر از مفرده باشد درپی آن «الباقی» نوشته میشود و چنانچه مقدار منذالک زیادتر از مفرده باشد درپی آن «الفاضل» نوشته میشود که بهمعنای کسری بودجه است؛ ولی اگر در نقد کمتر و در جنس بیشتر باشد یا بالعکس، در این صورت «الباقی به مافیه الزیاده» آورده میشود. مفرده بهلحاظ ساختار شکلی از دو حرف اول و حرف ثانی و چهار دفعه تشکیل میشود. حرف اول برای درآمدهای سال جاری و حرف ثانی برای درآمدهای سالهای قبل است. حرف اول خود به دو بخش مالیات اصل و اضافه تقسیم میشود که بهترتیب بهمعنای مالیات مستمر و غیرمستمر است. مخارج نیز در غالب براتهای مالی به دو بخش مستمر و غیرمستمر تقسیم میشود. اضافات سند نیز ساختاری منظم و منسجم داشت، ولی در دورۀ مظفری، نسبت به دورۀ ناصری بهلحاظ شکلی تغییراتی پیدا کرد؛ بهاینترتیب که مهر و طغرای شاهی در صدر صفحۀ اول کتابچه حذف شد؛ اتصالات هم که بهنوعی عنوانبندی هریک از صفحات است در مفاصاحساب دورۀ قاجار مرسوم نبود.
Budget monitoring and control as one of the important pillars in budgeting was very important in the Qajar period. The Accounts Office is one of the most accessible financial offices from the Qajar period, the knowledge of which can shed light on the dark and unknown corners of Iran's finances, especially budgeting issues. Purpose: The present study seeks to answer the question of how the structure, components, and content of the accounting office were organized and written in the Qajar era and what changes these components have had. Method and Research Design / Approach: Data are collected and analyzed based on 46 documents in five archival centers. Findings and Conclusion: The structure of accounting is composed of four parts, mofrade, men-zalek, al-baqi-al-fazel, and ezafat. Mofrade in the sense means income and thus menzalek expenses. If the amount of deductible is less than the mofrade, it is written "al-baqi", and if the amount of deductible is more than the mofrade, it is written "al-fazael", which means budget deficit; but if it is less in criticism and more in sex or vice versa, then "al-baqi bemafih- al-ziyade". Mofrade, in terms of form, consists of the first two letters, the second letter, and four »dafe«. The harfe one is for this year's incomes and the harfe two is for previous years' incomes. The first harf is divided into two parts: principal and additional tax, which means continuous and non-continuous tax, respectively. Ezafat is also divided into continuous and non-continuous parts in the form of financial bills. The additions to the document also had a regular and coherent structure, but in the Mozaffari period, it changed in form compared to the Nasiri period; In this way, the royal seal and symbol were removed at the top of the first page of the booklet; Connections, which are somehow the title of each page, were not common in the accounts of the Qajar period.