Abstract:
فعالیت در عرصه تجارت و سوداگری، همآنگونه که از نامش پیداست، تکاپو به منظور بیشینهساختن سود است. این مهم بیش از هر چیز، مستلزم کمینهسازی ضرر در مراودات تجاری است. مخاطراتی که در جریان تجارت رخ میدهند میتواند از سود شرکتها کاسته و حتی ضررهای جبران ناپذیری به آنها تحمیل نماید. خلف وعده یا قصور در ایفای تعهدات قراردادی توسط خریدار اعم از تأخیر و یا عدم بازپرداخت ثمن کالا و خدمات و اجتناب از قبول آن، مخاطراتی است که هماره بازرگانان را تهدید می نماید. شرکتهای بازرگانی در پی مدیریت این ریسکها ممکن است به طرق مختلفی دست یازند که بیمه اعتبار به دلایل عدیدهای میتواند یکی از بهترین این روشها باشد. چه اینکه علاوه بر جبران خسارت در صورت عدم بازپرداخت دریافتنیها توسط خریدار، از خطرات بازرگانی پیش روی بیمهگذار میکاهد. مع الاسف، این بیمه در کشور ما مغفول مانده، حال آنکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، بیمه اعتبار تجاری در زمره اولین گزینه های تجار است.نگارندگان در این مقاله بر آنند تا علاوه بر تبیین جبران خسارت بیمهگذار در صورت رخداد مخاطره بازرگانی به عنوان کارکرد متداول بیمه اعتبار نظیر سایر اقسام بیمه، اثر ویژه بیمه اعتبار در کاستن از میزان خطر را شرح دهد. امید آنکه مقاله حاضر، آغازی جهت پژوهشهای آتی حقوقی، اقتصادی و میان رشته ای به منظور فراهم آوردن زیرساختهای بایسته این بیمه در کشورمان و همسو شدن با رویه روز تجارت جهانی گردد.
Commercial Credit Insurance as a Novel Technique of Managing Commercial RisksVenture in the field of commerce, as its name implies, is an effort to maximize the profits. This requires minimizing the losses in dealings. Hazards that occur in the course of commerce can reduce the profits of the companies and even impose irreparable losses on them. Failure to fulfill the contractual obligations by the buyer, including bankruptcy, protracted default and refusal of acceptance of goods and services, are the risks that always threaten the traders. The commercial companies resort to the variety of ways to manage the risk and credit insurance can be one of the best methods, since it reduces the commercial risk, besides compensating for damages if the buyer does not repay the receivables. Regrettably, the credit insurance has been neglected in our country, while in many developed countries of the world, commercial credit insurance is among the first options of merchants.The authors intends to explain the payment of compensation as the common function of credit insurance like the other variety of insurance, as well as the special effect of it in decreasing the amount of risks. It is hoped that, this article sparks future legal, economic and interdisciplinary researches in order to provide the crucial infrastructure for the aforementioned insurance in order to be synced with the practice of the world trade.
Machine summary:
مقدمه امروزه اعتبار به دلايل عديده اي نظير هزينه بالاي تأمين مالي از بانک ها و نيز تضامين مورد درخواست عليالخصوص براي شرکت هاي کوچک و متوسط ١ به يکي از منابع اصلي تأمين مالي شرکت ها بدل گرديده است ؛ به نحوي که چه در عرصه تجارت داخلي و چه تجارت بين الملل ، کمتر مراوده اي را ميتوان يافت که اثري از اعتبار در آن نباشد (لزگووکو٢ و ديگران ، ٢٠١٧) چه اينکه اعتبار ميزان تقاضا براي کالا و خدمات را متأثر ساخته و آن را به نحو محسوسي افزايش ميدهد (کاترين ٣، ٢٠٢٠) ازاين روي توصيف آن به خون در رگ هاي تجارت گزاف نميباشد (ژوو٤، ٢٠١٣).
(ژوو، ٢٠١٣) چه اينکه عدم پرداخت اعتبارات اعطايي در سررسيد نه تنها بين ٣٠ تا ٤٠ درصد از سرمايه شرکت ها را دربر ميگيرد بلکه ممکن است هزينه هاي جانبي ديگري نيز نظير هزينه جمع آوري ديون و نيز تأمين مالي واسط ١ به دليل کسري در نقدينگي که از آن قصور ناشي شده است را به شرکت ها تحميل نمايد و بيمه اعتبار يک روش توسعه يافته ، منعطف و باکيفيت براي پوشش و پرداخت خسارت در برابر ريسک عدم پرداخت ميباشد.
6. 2020 European Commission (2014) Credit insurance for European SMEs. A guide to assessing the need to manage liquidity risk, Ref. Ares (2014)78098, available at: http://europa.
Self-insurance as a formula for risk management – a new perspective, working paper Medical University of Lodz – research program No 502-03/6-06-01/502-64-088 available at https://piu.