Abstract:
موزه، نهاد غیرانتفاعی و مکانی برای گفتمان و مشارکت های عمومی است که برای رشد جامعه از رویکردهای متفاوت
آموزشی استفاده میکند و مهم ترین موضوع آن، مخاطب است تا در گستره وسیع ارتباطی بر جنبه های مختلف جامعه تاثیر
گذارد. یکی از اقدامات مهم موزهها ایجاد فضاهای آزاد آموزشی با یاری دستاوردهای پیشرفته نمایشی است. این مقاله با
هدف معرفی موزه بیش پیوسته و با فرض اینکه مدل نوآوری اجتماعی دیجیتال قابلیت بهره برداری برای جذب و آموزش
مخاطبین را دارد؛ بر پایه رویکرد نظری هابرماس به سوالات زیر پاسخ میدهد: امکانات موزه دیجیتال چگونه با ارتباط
همگانی به بازآفرینی حقایق و ارزش های جامعه انسانی کمک میکند؟ موضوع نوآوری دیجیتال موزهها چگونه باعث تغییر
رفتار و درک کنش های انسانی میشود؟ مطالعه موردی، نمایشگاه موزه دفاع مقدس تهران و روش تحقیق از نوع
پیمایشی، منابع از کتابخانه و سایت موزه و دادهها از راه پرسشنامه آنالیز می شود. نتایج نشان میدهد تقویت ارتباط انسانی
با ابزارهای جدید اطلاع رسانی موزه، میتواند حس تازه ای برای درک معانی فکری ایجاد کند تا عموم بتوانند با نوعی
ارتباط منطقی قابلیت بسط فکری را به دست آورند.
Machine summary:
دوماهنامه پژوهش در هنر و علوم تخصصي سال ششم ، شماره ٦ (پياپي : ٣٨)، دي ١٤٠٠، جلد يک بيش پيوستگي و نوآوري اجتماعي موزه هاي ديجيتال مطالعه موردي : موزه دفاع مقدس تهران تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٩/٠٤ مريم فدايي تهراني ١*، احمد ندايي فرد٢ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/١٠/١٠ کد مقاله : ٥٥٢٧٦ چکـيده موزه ، نهاد غيرانتفاعي و مکاني براي گفتمان و مشارکت هاي عمومي است که براي رشد جامعه از رويکردهاي متفاوت آموزشي استفاده ميکند و مهم ترين موضوع آن ، مخاطب است تا در گستره وسيع ارتباطي بر جنبه هاي مختلف جامعه تأثير گذارد.
اين مقاله با هدف معرفي موزه بيش پيوسته و با فرض اينکه مدل نوآوري اجتماعي ديجيتال قابليت بهره برداري براي جذب و آموزش مخاطبين را دارد؛ بر پايه رويکرد نظري هابرماس به سؤالات زير پاسخ ميدهد: امکانات موزه ديجيتال چگونه با ارتباط همگاني به بازآفريني حقايق و ارزش هاي جامعه انساني کمک ميکند؟ موضوع نوآوري ديجيتال موزه ها چگونه باعث تغيير رفتار و درک کنش هاي انساني ميشود؟ مطالعه موردي ، نمايشگاه موزه دفاع مقدس تهران و روش تحقيق از نوع پيمايشي ، منابع از کتابخانه و سايت موزه و داده ها از راه پرسشنامه آناليز مي شود.
با تاکيد بر موضوع گفتما ن هابر ماس بر اهميت فضا و حوزه عمومي به منظور تبادل افکار و کنش هاي انساني به نظر مي رسد استفاده از امکانات ديجيتال و نوآوري موزه بيش پيوسته در مطالعه موردي موزه دفاع مقدس تهران توانسته است تا بازديدکنندگان را با موضوع اخلاقي نمايشگاه (بازنمايي حقايق و مفاهيم و ارزش هاي مربوط به حفاظت و پاسداشت تماميت ارضي ايران ) در گير کند و در اين مسير ارتباط خود را با بيان موضوع حفظ نموده و در نهايت با درگيري رفتاري باعث ميشود تا بازديد کننده از راه مشارکت به حوزه عمومي دست يابد.