Abstract:
پرسش اصلی مقاله این است که گفتمان مبنایی خوب و متناسب حکمرانی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران که با کمترین هزینه، پارادوکس و پیامد نامطلوب میتواند امنیت را در این سیستم برقرار کند، کدام است؟ نویسنده در پاسخ، بر آن است که از میان چهار گفتمان «هویت مبنا»، «پیشرفت مبنا»، «قدرت مبنا» و «امنیت مبنا»، گفتمان مبنایی و محوری مناسب برای جمهوری اسلامی ایران، گفتمان «هویت مبنا» یا هویت پایه است. این فرضیه یا گزاره محوری مقاله بدین معناست که تعقیب پیشرفت، تجهیز به قدرت و امنیتی ساختن، تنها در پرتو تکوین هویت و هویت باوری است که می تواند بیشینه امنیت را در جمهوری اسلامی ایران با کمینه هزینه، پارادوکس و پیامد نامطلوب به ارمغان آورد و البته این مهم در گرو آن است که هویت به نحو اولی برگرفته شود نه به نحو ثانوی، یعنی هویت در خدمت قدرت، امنیت و پیشرفت نباشد و بر آنها اولویت یابد. در این برداشت، دوری از آرمانهای انقلاب اسلامی ایران یا به تعبیری، سکولارشدن به همین معناست، یعنی وضعیتی که در آن، هویت در خدمت قدرت، امنیت و پیشرفت قرار گیرد یا به لحاظ اهمیت، شان و منزلتی ثانوی پیدا کند. در این صورت است که حتی امنیت نیز وضعیتی شکننده و متزلزل خواهد داشت و پایدار نخواهد بود.
The main question of the article is what is the good and appropriate basic discourse of the national security governance in the Islamic Republic of Iran, which can establish security in this system with the least cost, paradox and undesirable consequences? In response, the author argues that among the four discourses of "identity-based", "progress-based", "power-based" and "security-based", the basic and central discourse that is suitable for the Islamic Republic of Iran is the discourse of "identity Is the "basis" or identity. This central hypothesis or proposition of the article means that the pursuit of progress, equipping with power and building security is only in the light of the development of identity and belief that can bring maximum security in the Islamic Republic of Iran with minimum cost, paradox and adverse consequences. Of course, it is important that identity should be considered as the first and main priority which means that identity is not in the service of power, security and progress and is given priority over them. In this sense, turning away from the ideals of the Islamic Revolution of Iran, or in other words, secularization; means a situation in which identity serves power, security and progress or acquires a secondary status in terms of importance. In this case, even security will be fragile and unsustainable.