Abstract:
قرآن کریم در پی حکایت برادرکشی پسر آدم، از نوشته شدن این تمثیل بر بنیاسرائیل خبر داده است که قتل یک تن، همانند قتل همگان است. روایت قرآن، قتل پسر آدم را سبب کتابت این تمثیل دانسته است. در این میان، اشکال آن است که نسبت میان برادرکشی پسر آدم و همانندانگاری قتل فرد با قتل همگان چیست؟ و چرا قرآن از میان همه اقوام، از تقریر این تشبیه بر بنی اسرائیل خبر داده است؟ تحقیق حاضر برای گرهگشایی از این تشبیه، از پیشینه موضوع مدد می جوید. به گفتة «تورات» در ماجرای برادرکشی پسر آدم، خون های مقتول به فریاد درآمد و بر وفق «میشنا»، مراد تورات از خونها، خون مقتول و نسل او است. بدینسان قتل پسرآدم، خصوصیتی داشته است که فریاد خونهای مقتول و ذریه او است و خداوند به سبب این قتل با آن ویژگی، همانندانگاری قتل فرد با قتل همگان را بر بنی اسرائیل، مقرر نمود.
The Holy Qur'an, following the story of the fratricide of the Son of Adam, announces the writing of this allegory on the children of Israel that killing one person is like killing everyone. The Qur'anic narration considers the murder of the son of Adam as the reason for writing this allegory. The problem, then, is what is the relationship between the fratricide of the Son of Adam and the likeness of the murder of a person to the murder of all? And why does the Qur'an consider this analogy for the children of Israel among all nations? The present study examines the background of the subject to unravel this analogy. According to the Torah, in the story of the fratricide of the Son of Adam, the cry of the blood of the victim was heard, In the main text of the Torah, the word blood is used in the plural. According to the "Mishnah", the Torah refers to the blood of the victim and his generation. Thus the murder of Adam's son had a characteristic that was the cry of blood, and because of this murder with that particular characteristic, God decreed for the children of Israel that killing a person is like killing everyone.
Machine summary:
در اين ميان ، اشکال آن است که نسبت ميان برادرکشي پسر آدم و همانندانگاري قتل فرد با قتل همگان چيست ؟ و چرا قرآن از ميان همه اقوام ، از تقرير اين تشبيه بر بني اسرائيل خبر داده است ؟ تحقيق حاضر براي گره گشايي از اين تشبيه ، از پيشينه موضوع مدد مي جويد.
دربارة آيات فوق ، اين پرسش ها مطرح است : چرا روايت قرآن از زمانه پسران آدم ، به ناگاه به زمانه متأخري يعني زمانه يعقوب زادگان منتقل مي شود و برادرکشيپسر آدم را سبب تقرير حکمي بر ايشان معرفي مي کند؟ افزون بر اين ، چرا به سبب برادرکشي پسر آدم ، مقرر گرديده است که قتل يک تن ، همانند قتل همگان است ؟ چه نسبتي ميان برادرکشـي پسـر آدم و همانندانگاري قتل فرد با قتل همگان وجود دارد؟ آيا در اين قتل ، خصـوصـيتي وجود داشـته است که همانندانگاري مزبور از آن منتج شده است ؟ تحقيق حاضر براي گره گشايي ازتشبيه قرآني «قتل همگاني»، از پيشينه موضوع در «ميشنا» مدد ميجويد و از چالش محتمل در برابر اين پيشينه گرايي سخن ميگويد و نظرگاه بديل را هم عرضه مي دارد.
هويداست که اين سخن وجهي ندارد و تشبيه «قتل فرد به قتل همگان » به وضوح در ميشنا آمده است و چنان نيست که همه احکام يهود در تورات باشد، چنانکه همه احکام اسلامي در قرآن نيامده است .