Abstract:
هر دانش، برای آسانسازی مفاهیم گستردهاش نیاز به اصطلاحاتی دارد. گاه، این اصطلاحات در دو دانش گوناگون به کار گرفته شده است. نمونه اصطلاح «اسلام» و «کفر» در دو دانش فقه و کلام است که هم آثاری فقهی دارند و هم کلامی. از آنجا که میان این دو علم، تفاوتی بنیادین هست پس نه شان فقیه است که معیار سعادت را گوید و نه متکلم توان سخن از احکام را دارد. با نگاهی به آثار ایشان و به روش توصیفی ـ تحلیلی چنین میرسیم که فقها از «اسلام» به ابراز لسانی شهادتین بسنده کرده و بر آن احکامی چون طهارت، ازدواج، ارث، احترام خون و مال را بر آن بار کردهاند؛ در این علم، کافر، فردی است که از چنین اظهاری سر باز زند. با این حال، به یقین، مجرد چنین اقرار و یا استنکاف، سبب ساز خوش بختی یا شگون بختی نیست. جدای از حکم عقل، آیات و روایات هم چنین میگویند که کسی به رستگاری میرسد که بنابر تسلیم داشته به دستوراتی که برایش روشن گشته عمل کند. و تنها کسی تیره بخت است که بعد از معرفت و شناخت حقیقت آن را انکار کند. پس مقتضی تحلیل و جمع کردن میان ادله این است که امکان دارد فردی از دید فقها مسلمان باشد ولی متکلمان کافرش خوانند. در مقابل، شخصی کافرفقهی باشد در حالی که روحیه تسلیم داشته و مرتبهای از اسلام را دارا باشد. پس اسلام و کفر در دو علم فقه و کلام مشترک لفظی است.
Sometimes, these terms are used in two different sciences. An example of the term "Islam" and "infidelity" is in the two sciences of jurisprudence and theology, which have both jurisprudential and theological effects. Since there is a fundamental difference between these two sciences, it is not the honor of the jurist to say the criterion of happiness, nor is the speaker able to speak of the rules.Looking at his works and in a descriptive-analytical method, we come to the conclusion that the jurists of "Islam" have contented themselves with expressing the language of martyrdom and have imposed on it such rules as purity, marriage, inheritance, respect for blood and property; In this science, the infidel is the person who refuses such a statement. Certainly, the mere fact of such a confession or denial is not a cause for happiness or fortune. Apart from the rule of reason, verses and hadiths also say that a person achieves salvation by obeying the commands that have been made clear to him. And only the unfortunate one who denies it after knowing the truth.Therefore, it is appropriate to analyze and gather the evidence that a person may be a Muslim from the point of view of the jurists, but the theologians call him an infidel. On the contrary, he should be a disbeliever in jurisprudence while he has a spirit of submission and a degree of Islam. Therefore, Islam and infidelity are common verbs in the two sciences of jurisprudence and theology.