Abstract:
تأمّل در مباحث کتاب گرانسنگ و عظیم «شرح اصول کافی» ما را به این نکته رهنمون میسازد که صدرالمتألهین در این اثر همواره بر آن بوده که امامت و ماهیت آنها را به عنوان مقامی جعلی و انتسابی از جانب خداوند، با حقایق صادره از بیانات ائمّه معصومین(ع) تفسیر و تطبیق نماید. ملاصدرا با وجود صبغۀ عقلی و شرعی مفهوم امامت و رهیافتهای گوناگون در این زمینه، هرگز به قرائت بشری و غیر الهی از این منصبها نپرداخته و به عکس، با اصالتبخشی و عنایت به آموزههای روایی و باورهای کلامی شیعه، در تبیین روایات کتاب الحجّة «الکافی»، بر فرا بشری و الهی بودن این مقام اصرار میورزد. او هنگام شناسایی مفهوم امامت، ضمن طرح و نقد دیدگاه فرقههای مختلف اسلامی در موضوع نصب، وجود امام را با توجّه به قاعدۀ امکان اشرف ضروری دانسته و صفات و امتیازاتی را برای اثبات حجّت بودن امام برمیشمارد. صدرا در پایان، وارث حقیقی مقام امامت را پس از رحلت رسول خدا (ص)، بنا به لیاقت و شایستگی، حق امیرمؤمنان (ع) و خاندان مطهّرش (علیهم السلام) میداند و با دلایل گوناگون نقلی و عقلی، به اثبات امامت حضرت علی (ع) میپردازد.
reflecting on the topics of the precious and great book "sharh-e-usul-kafi" leads us to the point that sadr al-muta'allehin in this work has always been of the opinion that the imamate and their nature as a forged and attributed position by god. interpret and apply the facts issued by the statements of the imams of the infallibles (as). despite the intellectual and religious nature of the concept of imamate and various approaches in this field, mulla sadra has never read these positions humanely and ungodly, and on the contrary, with originality and attention to shiite narrative teachings and theological beliefs, in explaining narrations the book al-hijjah "al-kafi" insists on the superhumanity and divinity of this authority. when identifying the concept of imamate, while proposing and criticizing the views of various islamic sects on the subject of installation, he considered the existence of the imam necessary according to the rule of possibility of ashraf and enumerated the attributes and advantages to prove the imam's authority.