Abstract:
امنیت یکی از مولفههای مهم در زندگی انسان است و تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد. حمایت اجتماعی از جمله عواملی است که میتواند در احساس امنیت دانش آموزان اثرگذار باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و احساس امنیت دانشآموزان در مدارس دوره دوم متوسطه شهر شهرکرد انجام گردید. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات پیمایشی (میدانی) و به لحاظ روش و طرح پژوهش به شیوه توصیفی از نوع همبستگی بود. تمامی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر شهرکرد جامعهآماری پژوهش بود و حجم نمونه 369 نفری با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده تعیین گردید. برای جمعآوری اطلاعات نیز از دو پرسشنامه شامل پرسشنامه حمایت اجتماعی خداپناهی و همکاران (1388) در 4 مولفه حمایت عاطفی، جستجوی حمایت، حمایت ابزاری و حمایت اطلاعاتی و پرسشنامه احساس امنیت نادری و قاسمی (1393) در چهار بعد امنیت خانوادگی، امنیت فردی، امنیت اجتماعی و امنیت تحصیلی استفاده شد. اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد در فرضیه کلی پژوهش بین حمایت اجتماعی و احساس امنیت با مقدار همبستگی 48/0 رابطه مثبت وجود دارد. در فرضیههای فرعی رابطه بین حمایت اجتماعی با ابعاد احساس امنیت شامل امنیت خانوادگی با ضریب همبسته 48/0، امنیت اجتماعی با ضریب همبسته 42/0، امنیت فردی با ضریب همبسته 46/0 و امنیت تحصیلی با ضریب همبسته 48/0 رابطه مستقیم و مثبت مشاهده و فرضیهها مورد پذیرش قرار گرفتند. یافتههای رگرسیون نشان داد حمایت اجتماعی در 4 مولفه مورد بررسی قادر به تبیین 1/26 درصد از تغییرات احساس امنیت در دانش آموزان است. نتایج پژوهش نشان می-دهد حمایت اجتماعی و بویژه مولفه حمایت عاطفی میتواند در بالابردن میزان احساس امنیت موثر باشد.
The aim of this study was to investigate the relationship between social support and students' sense of security in secondary schools in Shahrekord. The research was applied in terms of purpose, in terms of method of collecting survey information (field) and in terms of method and research design was descriptive-correlational. All second year high school students in Shahrekord were the statistical population of the study and the sample size of 369 people was determined using Cochran's formula and simple random method. To collect information, two questionnaires including the social support questionnaire of Khodapanahi et al. (2009) in 4 components of emotional support, support seeking, instrumental support and information support, and the rare feeling of security and Ghasemi questionnaire (2014) in four dimensions of family security, personal security, Social security and academic security were used. Data were analyzed at two levels of descriptive statistics and inferential statistics using SPSS software. Findings showed that in the general hypothesis of the research, there is a positive relationship between social support and feeling of security with a correlation value of 0.48. In the sub-hypotheses, the relationship between social support and the dimensions of sense of security, including family security with a correlation coefficient of 0.48, social security with a correlation coefficient of 0.42, personal security with a correlation coefficient of 0.46 and academic security with a correlation coefficient of 0.48, a direct and positive relationship is observed. Were admitted. Regression findings showed that social support in 4 components is able to explain 26.1% of changes in students' sense of security. The results show that social support and especially the component of emotional support can be effective in increasing the sense of security.
Machine summary:
يافتـه هـاي رگرسـيون نشـان داد حمايـت اجتمـاعي در ٤ مؤلفـه مـورد بررسـي قـادر بـه تبيـين ٢٦/١ درصـد از تغييـرات احسـاس امنيـت در دانـش آمـوزان اسـت .
حمايـت اجتمـاعي بـه عنـوان يـک عامـل تأثيرگـذار مطــرح مـيشــود و پـژوهش گــر در ايـن پــژوهش بـه دنبــال پاسـخ بــه ايــن ســؤال اســت کــه چــه رابطــه اي بــين حمايــت اجتمــاعي و احســاس امنيــت در دانش آموزان دوره دوم متوسطه در شهر شهرکرد وجود دارد؟ 1- Morton, Atkin 2- Cohen 3- Louis مباني نظري احساس امنيت احســاس امنيــت در هــر جامعــه اي يکــي از بــديهيتــرين نيازهــاي اوليــه اي اســت که زيـر بنـاي توسـعه اجتمـاعي، اقتصـادي، فرهنگـي و سياسـي جامعـه را شـکل داده و آن را سامانمند مـيکنـد.
(به تصویر صحه رجوع شود) نمودار شماره ١: مدل مفهومي پژوهش روش پژوهش پـژوهش حاضـر بـه لحـاظ هـدف از نـوع کـاربردي و طـرح آن از نـوع توصـيفي اسـت و بـا توجـه بـه ايـن کـه هـدف پـژوهش تنيـين و شـناخت رابطـه حمايـت اجتمـاعي بـا احسـاس امنيـت دانـش آمـوزان دوره دوم متوسـطه ، از نـوع هـم بسـتگي اسـت .
يافته هـاي ضـرايب هـم بسـتگي نشـان مـي دهـد فرضـيه کلـي پـژوهش مبنـي بـر رابطــه بــين حمايــت اجتمــاعي و احســاس امنيــت (٠/٤٨ =r) پذيرفتــه مــي شــود.
بـا وارد شـدن ايـن متغيـر در معادلـه رگرسـيوني، مقدار r٢ بـه ٠/٢٤١ رسـيده اسـت و بـدين معنـا اسـت کـه دو مؤلفـه حمايـت عـاطفي و حمايــت ابــزاري مــي تواننــد ٠/٢٤١ واحــد از احســاس امنيــت را تبيــين کننــد.
The school environment and adolescent physical activity and sedentary behavior: Amixed-studies systematic review.
Parental influences on physical activity behavior in children and adolescents: a brief review.