Abstract:
اهداف: معماری اسلامی و ایرانی آیینهای است قرآنی که میتوان آراء، اندیشهها و مبانی نظری مردم مسلمان ایران را در آن مشاهده نمود. هدف اصلی این مقاله معرفی و تبیین معماری اسلامی و ایرانی با تاکید بر دوران صفویه بهعنوان عصر طلایی معماری ایرانی، بهمثابه جایگاه مهمی برای مفهومپردازی مفاهیم قرآنی است. هدف کاربردی پژوهش، معرفی «نور معنوی» بهعنوان یک معنی متعالی و ترسیم کیفیت حضور آن در معماری اسلامی و ایرانی در عصر صفوی است. روشها: پارادایم پژوهش تفسیری با گرایش عملی «نوتفسیرگرایی» است که در انجام پژوهش با راهبرد «استدلال منطقی» با رویکرد ترکیبی و روش تحقیق توصیفی همراه میشود. دوران طلایی معماری ایرانی، یعنی دوران صفوی، بهعنوان نمونه مطالعه انتخاب شده است. یافتهها: دستاورد حاصل از تحلیل و بررسی مدارک موجود، نشان میدهد که «نور» در فرهنگ قرآنی، نصّ قرآن مجید و سایر نصوص دینی، تفاسیر ارزشمند فقهای شیعه، دارای مفهومی عمیق و بسیار سترگ است. درک معماری اسلامی و ایرانی در عصر صفوی، بدون درک «حکمت متعالیه»، و جایگاه «نور مادی» در کنار «نور معنوی» در آن مقدور نیست. نتیجهگیری: نتایج بر جایگاه بسیار مهم و اساسی تعریف معنوی از نور یا «نور معنوی» در کنار درک طبیعی از نور یا «نور فیزیکی» اشاره میورزد. نگاه به آثار ارزشمند مفسران قرآن مجید، متفکران معاصر جهان اسلام و متون کهن بیش از هر چیز بر تاثیر ایدهای و راهگشای «نور معنوی» در تعریف معماری اسلامی و ایرانی دلالت دارد.
Aims: Islamic architecture is a mirror in which the pure reflections and spiritual principles of a nation crystalized clearly. As one of the greatest eras in the Islamic-Iranian architecture periods, the Safavid era is known as a leading period regarding "transcendental wisdom". The manuscript's main goal is to show that the Safavid era's architecture is a brilliant sample to understand the holy light idea based on the holy Quran.
Methods: The research paradigm is built on interpretation with an emphasis on new-interpretivism. The research strategy is "logical argumentation," and the research method is descriptive. For the case study, the Safavid era as the most brilliant part of Persian art and architecture has been selected by purpose.
Findings: The research and analytic approach to the research documents show that "light" has strong roots in Quranic culture, Quranic verses, other religious scripts, and Shiite Juris-productions. The results show that understanding Islamic-Iranian architecture is impossible without understanding the theory of transcendental wisdom in the Safavid era.
Conclusion: The conclusion of the paper emphasizes the significance of the light. It highlights the metaphor of divinity in the Safavid era's art and architecture, especially the idea of the "holy light" and the "physical light". The conclusion shows the role of the idea of the holy light in defining Islamic-Iranian architecture based on the point of view of the holy Quran, Islamic scholars, and Islamic scriptures narratives.