Abstract:
در مقاله پیش رو دیدگاه رنه گنون در باب رویکرد صحیح در مطالعات هندویی، مورد بررسی قرار میگیرد. در این راستا نگاه گنون در چارچوب نقد به نگاه علمی و تاریخی مطرح میشود که در مقابل نگاه وی قرار دارد. به نظر گنون تقسیمبندی به دو نگاه غربی و شرقی به طور کلّی توجیهپذیر بوده و نگاه غربی دارای خللهای جدّیست که نمیتواند درک درستی از تعالیم شرقی به خصوص هندویی داشته باشد. از این رو صلاحیت کلّی غرب را در فهم شرق زیر سؤال برده و برای آن دلایلی را ذکر میکند که میتوان به عدم درک روح زبان شرقی و عدم نگاه درون دینی اشاره کرد. در مقابل؛ اصولی لازم برای درک این تعالیم برگرفته از آثار او مورد بررسی خواهد بود؛ 1- داشتن نگاهی ثباتگرا نه تکاملگرا 2- باور به متافیزیک و اثرات آن 3- درک روح زبان هندویی 4- داشتن نگاهی همدلانه و درون دینی 5- داشتن نگاهی رمزوار و نمادین که در این مقاله بدانها پرداخته شده است.
In the following article, Rene Guenon's view on the correct approach to Hindu studies is discussed. In this regard, Guenon's view is presented in the context of critique of the scientific and historical view, which is opposite to his view. According to Guenon, the division into two views, western and eastern, is generally justifiable, and the western view has serious flaws that it cannot properly understand the teachings of the East, especially Hinduism. therefore, he rejects the general competence of the West in understanding the East, Among the reasons: he mentions lack of understanding of the spirit of the Oriental language and lack of intra-religious views. in return; The necessary principles for understanding these teachings will be explained from his works; 1- Having a stable-oriented view, not evolutionary 2- Believing in metaphysics and its effects 3- Understanding the spirit of Hindu language 4- Having an empathetic and intra-religious view 5- Having a cryptic and symbolic view which is discussed in this article.
Machine summary:
از اين رو صلاحيت کلي غرب را در فهم شرق زير سؤال برده و براي آن دلايلي را ذکر ميکند که ميتوان به عدم درک روح زبان شرقي و عدم نگاه درون ديني اشاره کرد.
١ با اين تعريف ؛ دو ساحت متفاوت در هندوييسم خواهيم داشت : ١- ساحت ديني: همان ساخت اجتماعي و فرهنگي يا به عبارتي سبک زندگي هندوست ٢- ساحت فلسفي: اعتقادات و انديشه هاي هندو را فلسفه اي در کنار و حتي متقدم تر از فلسفۀ يونان ميداند، اينگونه جايگاه الهياتي هندوييسم در بعد اعتقادي و جايگاه خدا و خدايان در درجۀ پايين تري قرار گرفته و نگاه فلسفي بر آن حاکم ميشود که تلاشي انساني براي رسيدن به حقيقت است تا مبنايي وحياني و الهامي.
گنون با اين مقدمات ؛ مفهومي به نام شرق را در برابر غرب قرار ميدهد، با اينکه خود معترف است که يک شرق واحد، وجود ندارد و تمدن هاي متعددي در شرق پا گرفته اند ولي به نظر او؛ اشتراکاتي در آن سو نيز وجود دارد که اطلاق کلمۀ شرق را توجيه پذير ميگرداند.
٦ به هر صورت در نظر گنون ؛ تأثير مفاهيم متافيزيکي و ديگر تعاليم هندويي را تا زمان ارسطو ميتوان در يونان پيدا کرد ولي از ارسطو به بعد اين تأثير کم رنگ ميشود و مسير فلسفۀ يونان در 7 قالب هاي محدود خود پيش گرفته ميشود.
- Guenon, Rene, Introduction To The Study Of The Hindu Doctrines, Translated by Marco pallis, London, Luzac co, 1945.
- Guenon, Rene, Introduction To The Study Of The Hindu Doctrines, Translated by Marco pallis, London, Luzac co, 1945.